beräkning av CH

Diskussion i '060 Navigation' startad av m_nordh, 5 April 2009.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    får inte riktigt ihop det med lathunden för att räkna ut CH.... GS,WCA har jag inga problem att få fram men när man ska räkna in Variation och Devision så får jag det aldrig att stämma... hur vet man vilka teckan det blir framför var,dev?

    Mvh Mikael
     
  2. Ben

    Ben Ny medlem

    Var & Dev är två "konstanter"
    "Var" hittar du på flygkartan. Magnetiska variationen/missvisningen
    (Den ändras långsamt med tiden... )
    Just nu ~ +4 i sverige i snitt typ..

    Deviationen är hur fel flygplansindividens kompass är.
    Sitter en Deviations tabell under magnetcompassen i kärran.
    "For blaha STEER FOR blaha". Den tabellen.



    Mr cricri har skrivet en härlig liten app för att träna på
    just detta: http://www.pilotmagazinet.se/training/var_dev.asp
     
  3. m_nordh

    m_nordh Medlem

    förstår liksom inte ändå, om man tex har en TT på 285 grader och var W12 Dev E4 hur vet jag då att w12 blir + eller -?:blush
     
  4. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Det beror på vad man söker efter.
    När man går neråt i "lathunden" så blir det omvänt.

    T WCA H RB B
    T ^ (pil uppåt)
    V |
    M |
    D |
    C |
    ----------->

    Så fort man går ner så blir tex en variaton som är + minus helt plötsligt
    eftersom att man går "emot" pilen, dvs. det omvända.

    En västlig deviation (W) innebär ju minus, medan en östlig (E) är +
    Är deviationen E5 så blir den ju minus eftersom E är +.

    Men fortsätter man horisontellt så kvarstår + och -.
    Dvs, söker man efter en TH och WCA är + 8 så blir den ju + åtta
    eftersom man fortsätter (tänk på pilens riktning).

    Kanske lite luddigt förklarat, men om det är något som fortfarande
    är oklart tveka inte på att fråga här eller pma.

    P.S Såg förresten att när jag skrev klart så blir lathunden fel. Pilarna ska vara mer åt sidan men går inte o köra med massa mellanslag, men den ser ju ut sådär på ett ungefär bara att pilarna blev lite knasiga.

    MVH
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. m_nordh

    m_nordh Medlem

    tack =D
     
  7. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Jag tycker att min flyglärare har en bra ramsa från stridsflygtiden:

    Mot mest rätt, använd rätt tecken (annars använd motsatt tecken):

    Mest -> Minst rätt:

    TRUE HEADING
    +var
    MAGNETIC HEADING
    +dev
    COMPASS HEADING
     
Laddar...

Dela sidan