Bogserutbildningen är påbörjad

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 21 Augusti 2008.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I tisdags genomförde jag äntligen mitt första bogserutbildningspass och jag måste säga att det här var bland den roligaste flygningen som jag har genomfört hittills om man bortser från rena avancepass. För det första så flyger jag med en spak vilket gör att upplevelsen blir en helt annan. För det andra så är den här flygningen rätt långt ifrån den "vanliga" sträckflygningen som jag annars har ägnat mig åt en hel del vilket gör att det här känns väldigt utvecklande.

    Under första passet genomförde vi start och bogsering med reducerad effekt för att simulera tyngden av ett segelflygplan bakom oss. Efter att vi flugit ut till övningsområdet så gjorde vi så kallade "åttor" över en fast punkt och farten skulle vara 70 kt, varken mer eller mindre. Jag tycker det här var en bra koordinationsövning samtidigt som jag fick öva upp precisionen lite extra.

    Nästa moment var linfällning. Vi flög tillbaka mot flygplatsen. Riktmärket som vi hade var mitten av grässtråket. Väl framme där skulle vi befinna oss på 200 ft samtidigt som vi svängde upp parallellt med bana 11. I slutet av banan, vid bantröskeln släppte vi linan och gjorde en sväng ut åt vänster för att sedan svänga höger igen och komma tillbaka in för landning bana 29. Svårare än så var det inte.

    Det här var en väldigt kort sammanfattning av mitt första pass. Återkommer med mer information i takt med att utbildningen fortskrider.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Det låter helt klart som något jag skulle vilja fördriva tiden med efter PPL:et är klart. (som förövrigt skulle vara klart innan sommaren om inte lärarna försvann. Kämpar med att få fatt på pass för att slutföra).

    Att bogsera i Trollhättan skulle inte innebära sporrhjul, men däremot en MFI-17 som gått i Rosers tjänst nere i Afrika. Ser fram emot att spaka den. Den maskinen kan vara vägen till ava också.
     
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Låter grymt kul! Hur många timmar brukar bogserutbildning ta totalt? Brukar segelflygklubben finansiera sådan utbildning mot förbindelse att bogsera?

    Jag funderar av och till på att börja segelflyga, och då verkar det ju vettigt att skaffa bogserbehörighet samtidigt. Så kan man bli en "älskad" person i segelflygklubben på en gång. :)
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har för mig att det är minimum 2 timmar för att kunna bli godkänd.

    I mitt fall så står jag själv för kostnaderna som har med bogserutbildningen att göra. Vet inte hur det är i andra klubbar. Hur det blir med kostnaden när jag flyger in mig på segelflygklubbens Pawnee, det återstår att se. Någon annan kanske vet vad som är praxis?

    Redan nästa pass kommer att vi börja bogsera med segelflygplan. Det passet blir DK. Efter det ska jag göra ett antal bogseringar EK innan jag blir godkänd.

    Här finns mer information om bogsering för den som är intresserad:

    http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB425.pdf

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Kul! Vad har du för syfte/mål med bogserandet? Bygga tid, hjälpa till i klubben eller bara göra något vettigt med flygningen och utvecklas som pilot?

    EDIT: tack för länken! :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Målet med det jag gör nu är att utveckla min flygning i en positiv riktning samtidigt som jag bygger tid. Att hela tiden flyga mellan punkt A och punkt B gav mig inte tillräckligt med stimulans. Då var det här ett mycket bra spår att gå vidare med! Mitt nästa mål är att få ihop tillräckligt med timmar för att kunna fälla fallskärmshoppare.

    Det står en hel del matnyttigt i den :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Visst är bogserflyning skoj :D

    Jag testade på lite i en MFI-17 en gång i tiden.

    Vad jag kan rekommendera är att du kör fallskärmshoppning när du väl har timmarna inne, fyfan va kul det var säger jag bara :)

    Hitta en klubb som flyger med turbinkärra dock, inte lika kul i en C182 :p
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har för mig att Västeråsklubben kör med en Cessna Caravan. Vet inte vad det är för krav för att få flyga in sig på en sådan.

    Btw, välkommen till Flygfyren! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Kalle

    Kalle Medlem

    Praxis brukar vara att komma överens med segelflygklubben först :e. Men allvarligt, om klubben behöver bogsörer brukar den står för inflygningen.

    Du skall ju också göra ett litet teoriprov innan du får bogserbehörighetet men det lär väl inte bli så omständigt för dig som ju har huvet med dig.
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    Säkert olika från klubb till klubb. Men jag har utbildat ett antal bogserpiloter för flera olika klubbar. Ingen gång har utbildningen varit betald av klubben.
    Ofta är det nyutbildade trafikflygare som tar bogserbehörighet för att samla timmar. Rätt vad det är så får nån jobb och tre veckors utlovad bogsering uteblir!
    Då och då har det även hänt att den tänkta bogserpilotaspiranten varit i total avsaknad av flygartalanger. Som instruktör tror jag dock inte det finns några hopplösa fall - det är bara en fråga om övning. Men 25h DK kan vara lite tufft för en ideell förening att stå för.
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det var många år sedan jag bogserade nu men det definitivt roligaste var ju linfällningen. Det gällde ju att träffa rätt så att kompisarna slapp springa så långt för att hämta den.
    Vissa dagar släpade man ju så mycket att man inte fick varken äta eller dricka, helst ville segelflygarna att man inte skulle fylla på bränsle heller. :)


    MVH
    Håkan
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Du har så rätt, Bodd. Men nu var det inte utbildningen jag syftade på utan inflygningen på Pawneen i Norrköping.

    Beklagar om jag var otydlig...
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Igår blev jag äntligen klar med min bogserutbildning. Det är helt klar bland det roligaste har gjort när det gäller flygning. Känslan av att ha något efter det egna flygplanet var mycket speciell :)

    Det kommer en artikel om bogserutbildningen med mina reflektioner och lärdomar. En film från denna dag kommer även att finnas tillgänglig vid samma tidpunkt.

    Mvh
    Fredrik
     
  14. Kalle

    Kalle Medlem

    Grattis Fredrik!

    Hinner du flyga in dig på Pawneen också innan den ställs in för vintern? Den är bra mycket stabilare än Bellancan att bogsera med och jag vill minnas att tycket att farthållningen blev tusan så mycket lättare då, även om Bellancan är roligare att göra nedflygningen med.

    NSFK:s Pawnee har ju linvinsch så det blir rätt sällan man får göra fällning och det är lite synd. Det är ju något som är bra att få lite rutin på annars... Fast den är ju trasig ibland och då är det kul ;)

    Hoppas du har möjlighet att bogsera i veckodagar på dagtid för det är då de har svårt att hitta folk vet jag.
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack Kalle!

    Jag pratade med Ove om det och vi kom överens om är att vi tar det i vår. Det kanske är bättre så för då har jag allting fräscht inför segelflygsäsongen.

    Det jag kan konstatera är att Bellancan är väldigt trevlig att flyga när man inte har något där bak. I lördags drog ju som bekant en kallfront förbi vilket bidrog till att det kändes som att vi kastades fram och tillbaka rätt ordentligt i den byiga vinden. Jag fick tänka på att hålla upp för vinden för annars drev vi lätt iväg. Farthållningen var heller inte det enklaste även om jag tycker att jag fick kläm på det efter några starter. Att sedan ha någonting bakom flygplanet som stundtals drog och slet i stjärten var en ny och ovan upplevelse. Bara det fick pulsen att gå upp något. Jag måste hålla med om att linfällningen var det roligaste momentet. Friflygningen ner till banan var utan tvekan det roligaste. Det var så långt ifrån från-A-till-B-flygning man kan komma.

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan