Brist på flygmekaniker?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av MattiasNN, 29 Juli 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Hur är det med mekfrågan i era klubbar/egna flygplan?
    Jag har uppfattningen att det är dålig återväxt bland mekanikerna för flygplan i våran klass. Det kommer dessutom nya regler som tydligen gör det mer byråkratiskt att vara flygmek.

    Hur har ni det hos er?
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ett stort problem som förmodligen kommer att bli ännu större.
    Återväxten verkar minimal och de duktiga tekniker som finns blir ju inte yngre.
    Dessutom kommer, om jag förstått saken rätt, det inte att finnas många som har behörigheten kvar efter de nya regeländringarna.

    MVH
    Håkan
     
  3. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Jag är utbildad flygtekniker, jobbar på BAE 146 -or nu på Sturup.

    Många som har gått min utbildning har svårt att få jobb inom flyget (unga och gröna) och jag tror inte att det är mycket lättare ute på flygklubbarna...

    Detta på grund av att man har höga krav (arbetsgivarna) , vilket egentligen är en självklarhet.. men efter en utbildning är man inte direkt klar flygmekaniker som vissa kanske tror.
    Man jobbar med flygtekniker , som då måste skriva på arbetet som är slutfört -> ansvar, kräver cert. I bästa fall efter 2 år "förvandlas" man till en tekniker.

    De unga är ute efter pengar, och man blir inte direkt "rik" på att jobba på en flygklubb som en mekaniker. Intresset blir därför litet.

    Skolorna skickar iväg sina elever till utlandet, 11 av 20 från min klass åkte till Schweiz, det tycker jag personligt är dåligt inte för själva eleverna utan själva arbetsmarknaden för flygmekaniker.
    Eleverna går en utbildning som är 3-4 år, sedan har man svårt att få jobb i Sverige.
    Man föredrar utlandet för att man tjänar mer där, samt att man får ett jobb.. har möjligheten att utvecklas..

    Jag anser att största felet ligger i att man inte tar tag i de nya gröna som kommer ut efter skolan. Förr kunde man även ta "lärling" vägen, men det funkar nog inte år 2007 :))

    Flygklubbarna kommer nog att behöva söka upp större udnerhållsverkstäder där flygplanen kommer att underhållas.
     
Laddar...

Dela sidan