Dina värsta tabbar!

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 26 April 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu när flygsäsongen börjar komma igång på allvar och man känner sig lite smårostig som pilot så kan det ju förutom allmän repetion av viktiga saker även vara bra att tänka över vilka misstag man inte skall göra detta år. För min del har jag gjort en del pinsamma och farliga tabbar som helst inte gör om, men de har varit lärorika. Har ni några berättelser att dela med er av så är det nog intressant för oss alla. En del av er kanske aldrig gjort något fel?

    Här kommer min bekännelse (vad jag kommer på nu):

    * Under utbildningen så hade snapspumpen lyckats åka ut . Min lärare tyckte dock att motorn lät konstigt under motoruppkörningen (vilket jag inte gjorde med mina 10h). Efter 10 mins felsökande hittade vi felet. Det har tydligen kostat många piloter livet så nu kollar jag alltid snapspumpen en extra gång eller två.

    * En blåsig dag under utbildningen efter landingen så råkade jag ut för en groundloop under taxningen. Läraren tog snabbt över, skevroder mot vinden och drog av gasen. Jag blev dock lite chockad och numera vet jag vad som kan hända även på marken.


    * Pinsamt: Jag skulle iväg på en EK-nav under utbildningen. När jag skulle starta upp motorn hostade bara motorn bara till. Efter lite funderande och felsökande gick jag frågade någon annan. Efter dennes felsökande undrade han om inte blandningen skulle vara rik? Miss i checklistan! Nu kollar jag även en extra gång innan takeoff att blandingen är rik (förutom att läsa checklistan nogrannare).

    * När jag skulle göra några studsar i vintras så dog motorn under pådraget efter landning. Tack och lov så hade jag bana kvar att bromsa på. Vad gjorde jag för fel? Jo, jag tryckte in trotteln för snabbt! Gör inte samma misstag!

    Jonas
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Hej Jonas och ni andra.
    Det finns redan en tråd på det här temat:
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=940&forumID=16
    där finns mycket matnyttigt att lära.

    Ett förslag till Fredrik:
    För över den här tråden dit :)

    Hälsningar/Allan
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för din observation! :)

    Jag flyttar inlägget till http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=940&forumID=16.

    Denna tråd är nu låst.

    Mvh
    Fredrik
    Moderator
     
Laddar...

Dela sidan