Drift och Färdplanering - Skriver imorgon måndag

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Bigsweede, 25 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Hej !

    Sitter och pluggar så ögera' blöder.
    Skriver Drift & Färdplanering i morgon för 3:e gången.
    Kör både PPL-Teori och 1000 Frågor och där ser det ut att gå bra 80-90 % just nu.
    Fastnat på en typ av fråga i PPL-teori som jag känner igen från Luftisproven.

    "Beräkna TAS och bränsleförbrukning (FF) i planflykt med Bästa Ekonomi med 2500 r.p.m på FL 80, temperatur = +9 C, max tillåten startmassa."
    Hur ska man förhålla sig till FL80 kontra tryckhöjd 8000 ft ?
    Interpolerar och hamnar relativt rätt men aldrig spot on.
    Förväntas jag räkna om FL80 eller utgår jag från att det är 8000 ft i tabellen ?
     
  2. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Jag är ett blåbär..dags att ta rast och vila
    FL är ju PA..
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Helt rätt angående FL och PA :) Hur gick provet?
     
  4. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Inget fullpunktare men godkänt !
    :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Och idag skrev jag 100% på Human Performance... och är klar med Teorin!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Klockrent, stort grattis! :)
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Grattis! Känslan är obeskrivlig :)
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stort grattis och bra jobbat! Det får du fira ordentligt :)
     
  9. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Tack!
    Och min flyglärare är skyldig mig en lunch för 100-punktaren!
    Win Win Win..
    :cool:
     
Laddar...

Dela sidan