ESSX/Johannisberg inte godkänd flygplats?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jonas, 17 Maj 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Flög till ESSX idag. Ringde västeråstornet för PPR innan avgång (som alltid tidigare krävts). Svaret jag fick av tornet var att det inte behövdes längre och att Johannisberg inte längre var godkänd flygplats.

    Var hon i tornet bakis eller hur ligger det till? Någon som vet?

    Jonas
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    min pocketFMS säger att flygplatsen fortfarande är aktuell..
     
  3. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Vet inte riktigt vad det innebär om en flygplats är godkänd eller inte, men det står i alla fall inget om det på flygklubbens hemsida.

    http://www.vfk.nu/
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Man har inte behövt PPR på Johannisberg tidigare. Det är bara att ropa upp tornet på marken och begära tillstånd att lämna CTRen precis som vanligt. Så har det varit varje gång jag varit där och det har vart en del gånger. Har aldrig hört talas om nåt PPR där. Det kanske var det hon menade, att man inte behöver ansöka om PPR där längre eller nåt sånt. Men låter ju konstigt om den inte skulle vara godkänd. Är ju et mycket fint flygfält annars.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem


    Man har haft PPR tidigare i Johannisberg........,att man har inte efterlevt PPR där är sant också. :laugh

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=469&forumID=18

    Att begara klarering är en annan femma som du vet.

    Hur det är i dag vet ej.

    /TOC
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Ringde till ESOW tornet,PPR borttagen pga omklassning av ESSX,precis som Jonas säger.


    Har också ringt att PPR försvinner från hemsidan.....

    http://www.vfk.nu/faltet/default.asp?m=24

    /TOC
     
  7. Laban

    Laban Ny medlem

    Jag gjorde en studs-å-gå där 8'e Maj, blev dirigerad av Västerås TWR osv... var inga problem att få Färdplanen godkänd.
     
  8. FL95

    FL95 Medlem

    Citat ur "Luftfartstyrelsens definitionssamling" (det borde finnas "Transportstyrelsens definitionssamling", men det var stört OMÖJLIGT att hitta någon sådan, det fanns heller ingen möjlighet att hitta definitionssamlingen på "Transis" webb så jag fick använda Google som alltid fungerar...):

    ------------------------------------------------------------------------------------
    Flygplats (Aerodrome) På land eller vatten angivet område (med byggnader, anläggningar och utrustning), som helt eller delvis avses för luftfartygs landning, start och rörelser i övrigt på marken (vattnet).

    Enskild flygplats (Private aerodrome) Till enskilt bruk inrättad och driven flygplats.

    Godkänd enskild flygplats (Approved private aerodrome) Till enskilt bruk inrättad och driven flygplats som erhållit Luftfartsinspektionens godkännande.

    Allmän flygplats Med regeringens eller Luftfartsverkets tillstånd och Luftfartsinspektionens godkännande till allmänt bruk inrättad och driven flygplats.

    Instrumentflygplats (Instrument aerodrome) Godkänd enskild flygplats, allmän flygplats eller för civil luftfart upplåten militär flygplats där härför godkänd personal utövar flygtrafikledning. Flygtrafikledningen skall minst utgöras av flyginformationstjänst för flygplats (AFIS) i vilken viss meteorologisk observationstjänst skall ingå.

    Godkänd flygplats (Approved aerodrome) Sammanfattande benämning på allmän flygplats och godkänd enskild flygplats samt militär flygplats som av flygvapenledningen upplåtits för civil luftfart.

    Tillfällig flygplats Till enskilt bruk inrättad flygplats för flygplan eller helikopter som endast används under kortare tid eller sporadiskt t. ex. skogsstråk för skogsgödsling eller kalkning och heliports vid radiolänkstationer i fjällområdet. Se även Tillfällig start- och landningsplats för helikopter. (LFS 1997:51)
    Anm. Flygplats klassificeras som instrumentflygplats när instrumentinflygningsprocedur är etablerad och utrustning härför är installerad och godkänd för operativt bruk till minst en banriktning.
    ------------------------------------------------------------------------------------

    /Daniel
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem


    Som på svenska och liten forkortad betyder att befälhavaren skall alltid kolla att det är landningsbart i ex. Johannisberg före landning mm...............

    /TOC

    PS/Fick meddelande från klubbens ordförande att hemsidan skall uppdateras snarast ang. PPR.
    Nu är det lättare att flyga enligt regelverket..........
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Ja, visst är det svårt att hitta den gamla definitionssamlingen. Den blir ju allt mer inaktuell också, eftersom den endast funkar tillsammans med BCL (som ju fortfarande gäller i flygplatsfallet).

    I SFS ligger definitionerna i aktuell föreskrift eftersom samma uttryck kan betyda olika saker beroende på sammanhang.

    Den som ändå vill ha den gamla definitionssamlingen tillhands kan ha nytta av att veta att den senaste ändringen heter LFS 2005:39. Observera dock att definitionerna i den kan vara inaktuella.
     
  11. FL95

    FL95 Medlem

    Alltså, jag som inte kan alla LFS'er i huvudet vill veta vad som menas med "godkänd enskild flygplats"
    Jag söker på uttrycket och i "Luftfartstyrelsens författningssamling" (ja, den heter så annars så måste de ju ändra ALLA dokument IGEN till TFS'er eller nå't...)
    Jag hittar 8 st dokument varav en är den numera förlegade LFS 2005:39, alltså definitionssamlingen) INGET av de andra dokumenten definierar vad "godkänd enskild flygplats" är för något, dock så får man reda på att en instrumentflygplats kan vara en sådan... Det närmaste man kommer är "godkänd flygplats" vilket är definierat i LFS 2007:17, här får man också reda på att "godkänd enskild flygplats" är inbegripet i begreppet "godkänd flygplats" (duh...)
    Det är tur att det är så lätt att hitta saker i reglerna!
    Nu är jag kanske lite överdrivet negativ, men det var mycket bättre förr (gammal bebrövad klyscha:p) och jag förstår inte varför man tvunget måste ändra något som fungerar bra till det sämre.
    Jag förstår ändringen i sig, men inte resultatet...

    /Daniel
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Förlegad är väl inte riktigt korrekt. Så länge det finns BCLer som inte skrivits om gäller definitionerna i 2005:39.

    Om det inte finns någon nyskriven LFS som behandlar uttrycket lär du heller inte hitta någon definition av det heller.

    Övergången till LFS måste ske eftersom Sverige inte få ha olika format i sin lagstiftning. Det är väl tänkt så att det på sikt skall förenkla för alla eftersom allt följer samma struktur (i framtiden ;)).
     
  13. FL95

    FL95 Medlem

    Jag tar tillbaka ordet "förlegad".
    Uttrycket "godkänd enskild flygplats" används i nyskrivna LFS'er utan att definieras, det är det som jag invänder mot.

    Att Sverige måste ändra formatet på sin lagstiftning köper jag helt och hållet, det är bara det att man har ju enbart gjort det enklare för de som skriver reglerna, att det har blivit mycket svårare att läsa och ta till sig och framför allt hitta när man letar efter något speicellt, för att använda gängse format på hur man skriver lagtexter i Sverige, tycker jag är förkastligt, så det så!
    (minst 3 bisatser, precis som det ska vara...:bored)

    Nu sätter jag punkt för den här diskussionen, vi kommer sannolikt ingen vart ändå.

    /Daniel
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. hans_p
    Svar:
    1
    Visningar:
    1,445

Dela sidan