Føring av flytimer i logbook ?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av dypen, 16 Juni 2008.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Hva er blitt gjort og hva er praksisen for dere på forumet her. Jeg har tittet på noen "online logbooks" der flyelever og piloter har logført introtur (introturer) som sine første flytur (flyturer) i sine logbøker. Er dette vanlig praksis og har det noen praktisk betydning ?
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag tog en provlektion innan jag började skolningen.
    Den timman har jag nu som bokförd flygtid.
    Det fick jag veta innan att "om du fortsätter loggas denna provlektion som en flygtimma av de 45 som du behöver innan uppflygning".

    Men varför skulle det inte räknas? Det är en lärarledd flygning.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    För att du inte har ett elevtillstånd.
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    BCL säger så här:

    3.1 Eleven skall senast när den praktiska utbildningen inleds ha erhållit elevtillstånd enligt BCL-C 1.1. Elevtillståndet kan erhållas tidigast vid fyllda 17 år.

    Så visst måste man enligt BCL ha elevtillstånd för att tillgodoräkna sig flygutbildningen. (eller? någon som har en annan tolkning)

    Man ser och hör dock helt annan info from stora flygklubbar. En väldigt vanlig "fakta" från dessa är att man behöver elevtillstånd först innan EK får genomföras. Det står till och med på flygskolornas hemsidor.

    Stor gråzon däremellan. Jag är för den senare.... och det är nog den som tillämpas mest.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. DanielW

    DanielW Medlem

    BCL-C upphört sedan en tid tillbaka, du ska nog läsa LFS 2008:1.

    (Till Domino)
     

Dela sidan