Flyga till Säve.

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 14 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Om vädret blir stabilt på fredag så kommer jag och min sambo eventuellt att flyga ner min bror och hans kompis till Göteborg..

    Vi flyger VFR.. Sista biten hem i mörker..

    Vi vänder hemåt direkt efter att ha lämnat av dom.. Beräknar ca 4 Tim i luften tur och retur.
    Jag har svårt att se att vädret kommer att vara så pass stabilt men i fall det sker mirakel...

    Hur är det på Säve? Idéer och förslag mottages tacksamt..
    Bränsle eftersom jag behöver fylla upp för hemresan...
    Kostnader för landning? Mer tips och trix?

    Jag har ju svenska flygfält och Jeppesen FD så jag hittar nog det mesta där samt i AIP:n så klart..
    Resan kan ev bli ESUM-ESKK-ESGN-ESGP för att slippa gå rakt över Vänern.

    Kul att höra nåt från er som ofta flyger till eller från Säve..

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dmitrij

    Dmitrij Ny medlem

    Du har väl flygit mörker sista 90 dagar?! :)
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    2:34 loggad mörkerflygning för 90 dagars perioden.. Men du har en bra tanke där!! Lätt att glömma bort annars.... :)
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

    Tjenare Lennart,
    Ja Säve är min hemmabas. Blåser det mycket finns det en 04/22-bana att tillgå "on-request". Dvs du måste be om den aktivt.

    Tipset jag har annars är väl att ta hjälp av de vänliga flygledarna. Både kontrollen och tornet brukar vara mycket hjälpsamma. När du landat finns det en operations-frekvens som kan vara bra att ratta in om du vill ha hjälp med parkering och tankning. Har du tid tycker jag du ska titta över till Aeroklubben i den blå stugan. Ingången från land-side är enklast.
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tackar för dom tipsen... Bra att veta att man kan få använda 04/22 om man begär det...
    Självklart ska vi titta in i klubbstugan om vi kommer dit!!
    Vet du hur man betalar bränslet? Visakort eller kontanter?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det känns som att klubbhuset även är ett bra ställe att släppa av brorsan och hans kompis vid..
    Borde vara enkelt för dom att bli upphämtade eller ta en taxi där utanför och för oss att få göra vad som behövs innan resan tillbaka.. ;)
     
  7. cstrom

    cstrom Medlem

    vet inte vad hur Säve-bolaget vill ha betalt. Men jag misstänker starkt att kort eller faktura föredras.

    Du är välkommen till klubbhuset. Dock är det kodlås till och från air-side. Så den officiella proceduren är att gå genom terminalen och sen komma bort till klubbstugan från landsidan. Men byggnaderna ligger bredvid varandra så det är ingen stor omväg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Yankee

    Yankee Medlem

    Hej Lennart, avgifterna på Säve för närvarande är:
    Landning: 200kr
    Parkering: 50kr/dag (men du slipper säkert om du bara är där ett litet tag)
    Miljö: 40kr

    (jämf. med Ängelholm som förre sommaren tog sammanlagt 500kr när vi bara landade och tankade !!)

    Är man inte en "regular" där, så kan man betala med kort precis när man kommer in till terminalen (på höger sidan bredvid säkerhetskontrollen). Annars öppnar de ett kundkonto så kan man få faktura.

    Besökande piloter som ska in i terminalen från airside går till dörren bredvid operations kontor (det brukar finna några bilar parkerade utanför). Men vänta snällt vid den blåa linjen (på asfalten). Securitas ser genom en kamera att du är där och säger till den som jobbar innanför dörren så att de kan komma ut och lotsa in dig genom säkerhetskontrollen. Det kan ta någon minut innan de kommer ut, men väntar ni så slipper ni få skäll.

    Tänk på att det kan ta tid för en besökande AC att tanka ifall Ryanair behöver operations just då.

    Säve är min favorit kontrollerad flygplats i Sverige. Trevliga och fortfarande intresserade av GA-business. Trevlig resa!

    /Brian
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tack för den värdefulla infon Brian!! Mycket kan man läsa i AIP men dom små detaljerna som underlättar för oss som besöker en plats för första gången får man genom att fråga sig fram... :)
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ser dock mörkt ut med VFR cross country flygning ett tag nu.. Alla vädersajter visar ostadigt väder långt fram i tiden nu!! Dom får nog boka tågbiljett!! Hehe..
     
Laddar...

Dela sidan