Flyga turboprop-kärror?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av rmjo, 20 Mars 2010.

  1. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Hej på er, har inte skrivit här på ett bra tag. Har haft en massa uppehåll i flygningen men PPL är inom räckhåll med endast långnav kvar. Väntar på bra väder sedan, hör och häpna, oktober 09. Alla tillfällen har ställts in på grund av vädret.

    Nåväl, det var ju inte detta jag skulle prata om. Jag undrar hur man efter ett PPL går tillväga för att få flyga turboprop-kärror. Nu menar jag inte Saab 340 och dylikt utan mindre enmotoriga kärror som exempelvis T-34C Mentor, som har en PT6 i nosen. Jag har hört rykten om något som kallas för high performance training eller liknande, men jag hittar ytterst lite info för vad som krävs. Tekniskt sett är ju Mentorn, som i exemplet, en SEP-kärra i grunden med annan typ av motor.

    Om någon sitter inne med mer detaljerad information så vore det mycket uppskattat.
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    SE-P är en klass och har ju ordet "piston" i sig för kolvmotor.
    Således behöver man en annan klass som heter "Single Engine Turbo Prop".

    En klass rating get dig ju möjligheten att hoppa mellan maskiner i samma klass utan mer än familieringsträning som du gör själv.

    Sen har du skillnadsutbildningar för detaljerna som landställ, constant speed, sporrhjul osv.

    Däremot om maskinen (vilken som helst) är väldigt komplex så krävs en Type Rating. Då får du en rating som gäller endast den maskinen.

    Sen kan maskinen också vara stämplad med HPA - High Performance Aeroplane. Har man inte ATPL så är det en separat utbildning.

    Så när det gäller en specifik maskin så får man ta reda på vart i denna röra den passar in.
    Här finns en lista med flygplan man kan kika i var de passar in
    http://easa.europa.eu/ws_prod/c/doc/List_of_Aeroplanes_class_and_TR_and_endorsement_list.pdf
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    High performance tror jag, om jag inte minns fel är ett amerikanskt fenomen som vi inte använder i Sverige.
    Snälla rätta mig om jag har fel men du går en teknisk kurs och flyger lite så att du får SET - Single Engine Turbine. Man kan väl jämföra det med en Type Rating-kurs men ska nog inte kalla det så. ;)

    Sen vet jag inte hur många Mentors det finns i Sverige, ska du flyga den i USA så får du antagligen göra High performance-kursen.
    Försökte hitta nåt i författningssamlingarna om det men det är ju omöjligt.
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    HPA används i Sverige/EASA området.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack Daniel! Vad finns det för kriterier när det gäller HPA då?
     
  6. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Tack för alla svar. Det är alltså class rating för turbine och HPA som gäller då.

    Kriterier för HPA är ju också intressant när man ändå är inne och nosar på det. Vi kan ju konstatera att allt låter i varje fall dyrt. :) (vad är inte dyrt inom flyget? skulle vara mikronfonsockan till headsetet)
     
  7. Toni

    Toni Ny medlem

    Det finns en skillnad i definitionen för high performance mellan USA och Europa.

    I USA definieras den som mer än (eller lika med, kommer inte ihåg precis) 200 hästkrafter om jag inte minns fel. Det innebär att du måste vara utbildad på dylik maskin och få ett endorsement i din logbok.

    I Europa är det per flygplan som det anges om det är en high performance aeroplane (HPA) eller inte. Om den klassas som HPA måste man läsa till vissa delar av ATPL-teorin om man inte har läst den sedan innan för att få flyga in sig på en HPA.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för info, det där med 200hk låter bekant.
    Inte alls samma sak här som staterna då.
     
  9. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Nä någon ATPL är jag inte intresserad av att läsa. Jag är enbart en hobbyflygare än så länge, och låter proffsen göra jobbet. Som synes är jag dock nyfiken på vad som krävs för att få flyga lite roligare saker om det någon gång skulle bjudas på det.

    Exempelvis är ju en YAK-52 inte särskilt ovanligt att kunna stöta på och där ligger de ju på 360 hästkrafter för standardversionen om jag inte minns fel. En sådan hade man ju gärnat viljat testa att spaka nån gång. Klassas en sådan som HPA förresten, om vi nu inte har 200-hk begränsning som nordamerika? Och är alla turboprop HPA per definition?

    Edit: Läste Tonis svar lite otydligt, definition per flygplan alltså, check.
     
Laddar...

Dela sidan