Flyga under FAA PPL regler

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Jonas, 20 Mars 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tänkte flyga i USA i sommar (efter validering av cert). Undrar om någon vet (kanske Mjukis) vilka skillnader i regler som gäller? Skulle vara bra om man kunde förbereda sig lite innan man åker dit.

    Tex, stämmer det att det räcker med 30 min bränslereserv istället för 45 min VFR dager? Vad är det för avstånd till moln som gäller etc. Använder man sig av VFR inpasseringspunkter? Något som ni kommer på?

    Antar att man måste läsa in sig på lite på operativa procedurer och luftfartssystemet med de andra luftrumsklasserna som vi inte tillämpar här. Men det skulle vara bra om kunde få en crash course i hur man lättast flygturistar i USA utan att behöva gå igenom allt FAA PPL material.

    Jonas
     
  2. McFire

    McFire Ny medlem

    http://www.faa.gov/regulations_policies/faa_regulations/

    Här har du allt! Part 91 är väl det som är mest intressant för dig. Den är faktiskt lätt att hitta info i trots att den är skriven av amerikaner.

    Inpasseringspunkter använder man sig inte av. Inte så vanligt att fila ATS-färdplan heller utan man kan lämna en förkortad när man är i luften och begära "flight following" så får man radar service. Ibland nekas man om flygledaren har mycket att göra.
    Bränslereserv 30 min dager, 45 min mörker. Klass C och D luftrum behöver du bara upprätta tvåvägs radiokontakt för att få klarering. Dvs det räcker i princip att flygledaren svarar på ditt anrop så är du klarerad såvida de inte specifikt ber dig stanna utanför deras luftrum.

    Tips är att skicka in papprena i tid för att vara säker på att allt är klart när du väl kommer dit. Vet folk som stod på marken i flera dagar och i något fall veckor för att pappersarbetet inte var klart i tid.

    Och till sist, ha det så roligt!

    /Staffan
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar för info! Har du själv flugit där?

    Jonas
     
  4. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Först och främst blir jag ju nyfiken på vilken del av USA du ska flyga i! :D

    Sen undrar jag även om du hade tänkt flyga bara VFR dager eller även mörker, instrument osv?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag kommer tillbringa sex veckor from 8/6 i Sacramento fast det blir 1-2 veckors tripp till Santa Monica oxo, är det inte där du jobbar?

    Hoppas att kunna flyga lokalt några timmar i Sacramento-området bara för att hålla mig i trim och stilla min abstinens. Det blir VFR dager då jag inte än har NQ. Måste nog öva lite mer på min flygengelska innan jag vågar mig på någon långnav där. Hade varit kul att flyga tex från Sacramento till Santa Monica med familjen. Misstänker att det blir executive flyers i Sacramento jag flyger hos.

    Jonas
     
  6. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag jobbar inte på Santa Monica längre, men jag har nycklarna till en PA-28 som står parkerad där, så hör gärna av dig om du är i trakten så kanske vi kan ta en svängom :)

    I USA har vi luftrumsklasserna A, B, C, D, E och G. G är den enda luft som anses okontrollerad, och det återfinns i princip bara mellan marken och 1200 fot AGL (ibland ännu mindre). A-luft sträcker sig från 18000 MSL uppåt och kräver IFR-färdplan (även om den kan vara förkortad och både sökas och mottagas i luften via radio). Utöver flygplatser är all annan luft klass E.

    Klass E är tekniskt sett kontrollerad luft, men kräver ingen klarering eller dylikt, utom för IFR (det är riktigt, man får flyga IFR utan klarering eller färdplan i G-luft... skrämmande nog).

    Klass D används vid mindre, kontrollerade flygplatser. Sådana med kontrolltorn men utan behov för egen approach/departure control. Som någon nämnde behövs ingen uttrycklig klarering för att flyga in i D-luft, men det krävs upprättad tvåvägskommunikation. Minsta möjliga för att räknas som tvåvägskommunikation är att tornet säger ditt regnr. Säger de "Aircraft calling, stand by" t.ex, så har de alltså inte upprättat kommunikation.

    Klass C används vid mellanstora, kontrollerade flygplatser. Det inkluderar ett markområde runt själva banan som tornet hanterar, och en hylla runt den som sköts av approach. Samma kommunikationsregler som för D-luft gäller.

    Klass B används vid stora flygplatser. Här krävs uttrycklig klarering, dvs "Cleared through / into the class Bravo via..." osv. Oftast är ATC mycket tillmötesgående, bara man säger till dem vart man ska och flyger den riktning och höjd de begär.

    Som någon nämnde används inte inpasseringspunkter, utan du kan ropa upp riktning och avstånd. Dock finns det nästan alltid förbestämda platser som används på samma sätt som inpasseringspunkter eller rapportpunkter. De står markerade med små flaggor och ett namn på sectional- och terminal-kartor. Nuförtiden har de även oftast ett fem tecken långt GPS-namn på kartan, som man kan knappa in om man är nördig nog. ;)

    Väderminima för VFR hittar du här :

    http://www.risingup.com/fars/info/part91-155-FAR.shtml
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Mjukis för ditt detaljerade inlägg, den infon lär jag ha nytta av. Är jag i krokarna så kanske jag hör av mig!

    Förresten hur funkar det med inlämning av ATS färdplan. Finns det motsvarigheten till luftis internetbaserade? Jag läste förresten någonstans att man kanske inte alltid får klarering genom (tror det var) tex B-luftrum och att man bör ha en reservplan. Stämmer det, även om man har skickat in färdplan i förväg?

    Var hittar man officiellt flygväder?
    Finns det någon ytterligare bra sajt med kartor och flygplatsinfo förutom http://skyvector.com/ som jag hittat?

    Jonas
     
  8. McFire

    McFire Ny medlem

    www.airnav.com har flygplatskartor för en hel del flygplatser.
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Vi har allt på nätet (officiellt väder, färdplanshantering, planering osv) men det kräver att du har ett certnummer eller elevcertnummer. Detta eftersom alla ATC-tjänster betalas genom skatter på bränsle och inte via användaravgifter. Dvs, har du inget amerikanskt pilotcert så har du inte där att göra ;)

    Lyckligtvis har de ingen koll på detta när det gäller telefon. Numret är t.om "020".

    Man ringer 1-800-WXBRIEF (992 7433) och använder menyn för att få tala med en briefer. Där begär du sen en "standard weather briefing for VFR flight" och ger dem din färdplansinfo.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Flightplan.PNG

    Där har du färdplanens upplägg. Ge dem infon i den ordning det står på färdplanen, dvs VFR, N12345, Cessna 172/G, 115 KTS, Santa Monica, 0015Z, osv.

    Notera dock att det inte gör någon som helst skillnad om du har en VFR-färdplan inlagd eller inte, vad gäller att flyga genom B-luft. Har de plats för dig där och då så är det bara att flyga, har de inte det så skiter de högaktningsfullt i din färdplan och vektorerar dig åt något annat håll :p
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för all info!

    Har i alla fall skickat in alla papper nu (något sent). Man skulle skicka in 90 dagar innan så jag får nog stanna någon vecka på backen.

    Jonas
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Mjukis, du har har PM!

    Jonas
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En liten rapport:

    Idag var jag ute med Mjukis en svang over Santa Monica, Hollywood mm. Helt underbar flygning (han spakade - IFR/VFR)! Ska se om jag kan lagga upp bilder vid senare tillfalle. Kul att traffa en Flygfyren- medlem pa andra sidan Atlanten.

    Jag har i alla fall fatt min FAA licens. Det var ganska smidigt. Dock hade de slarvat bort min ansokan sa jag fick fixa en pa nytt. Med lite patryckning hos FAA och Luftis sa fick jag den pa en vecka trots att det skall ta 60-90 dagar egentligen.

    Tyvarr har jag inte hunnit fixa en checkout an. Sa vi far se om det blir av innan jag aker hem (fran Solen :( ).

    Jonas
     
  13. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Tar upp den här tråden lite, har en fråga till Jonas.
    Du skriver att du fick ditt cert på en vecka istället för 90 dagar efter lite påtryckningar på luftis och FAA.
    Kan du specificera det lite exakt hur du gjorde?
    Har lite behov av att fixa det här fort :)
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, har nästan glömt hur det gick till men tror att jag först jag ringde till FAA och frågade hur jag skulle kunna skynda på ansökan. De sa att de inte tog så lång tid på själva utan att det kunde ta tid för den nationella enheten (mao Sverige) att svara på deras förfrågan om JAR certifikatet. Jag Ringde då luftis och fick tag på den handläggare som sysslar med detta som lovade att de skulle snabb-behandla ärendet när det kom in (då jag förklarat att det blivit en miss från början och jag satt i usa och väntade...).

    Det funkade klockrent! Ligg på bara.

    Lycka till!

    Jonas
     
  15. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Stort tack! Bra med forum :)

    edit: Skriver från annat användarnamn, registrerade ett nytt när jag hade glömt lösen förut en gång men det gick ju att fixa kom jag på sen.
     
Laddar...

Dela sidan