Flyga VFR till Skottland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av FL95, 12 Januari 2008.

  1. FL95

    FL95 Medlem

    Hejsan allihop!

    Är det någon som har erfarenhet av att flyga VFR till England - Skottland?
    Jag har en liten fundering på att kanske ge mig över dit i sommar.
    Jag tänker mig att flyga ner via Danmark (för att tanka billigt t ex i Tønder) och sedan ner genom Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och passera kanalen vid Calais-Dover för att sedan fortsätta norrut till Skottland.

    Alla tips och synpunkter är välkomna!

    /Daniel
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej,

    Jo, jag har flugit dit. Resan gick Linköping-Stavanger-Sumburgh-Inverness-
    Edinburgh-Shannon-Liverpool-Peplow-Duxford-Stanstead-
    Rotterdam-Hamburg-Sturup-Linköping.

    Det är faktiskt tjugofem år sedan i år så minnet är nog inte det bästa. Vi flög både IFR och VFR.

    Jag kan inte komma ihåg att det var några bekymmer med något än med engelska tullen på den tiden. Man var tvungen att redovisa serienummer på motor, samtliga radioapparater, ELT och så vidare samt intyga att man inte skulle sälja prylarna under resans gång.:)

    Vad jag vet om UK är att det är landningsavgifter på alla fält men att brittiska flygklubbarna är fantastiska med restauranter och pubar.

    Vad som är praktiskt är deras ”radar advisory service som många VFR-piloter utnyttjar. Generellt så flyger britterna i sämre VFR-väder än vad vi gör så ingen tvekar om att be om radarledning om de är det minsta tveksamma om sin position. Allt för säkerheten.
    Radiosnacket var inga bekymmer. ATC pratade alltid perfekt ”Queens English” i radion och var mycket hjälpsamma. Annat var det när man träffade killarna på backen och jag minns en som pratade Edinburgh-dialekt så att man inte förstod någonting men så fort han fattade micken så talade han perfekt engelska.

    Vad jag vet så är det många som åker via Eelde (Groningen) i Holland när man åker till brittiska öarna. Det lär vara ett bra ställe för småflygare.

    Glöm inte en tjock plånbok bara för vad jag förstått så är avgifterna ganska höga på de engelska flygplatserna. Jag rekommenderar att du skaffar dig ett färskt exemplar av ”Pooleys Flight Guide UK” .
    http://www.pooleys.com/
    Jag tror den finns både med rättningstjänst och i en billigare ”engångsförpackning”.
    Lockyears Farm 'Strips' and Private Airfields Flight Guide kan också vara bra att ha. Den listar alla privata fält. Tänk bara på att dessa är PPR.


    Det var mycket svammel om ingenting…..det var som sagt längesedan.

    Med vänlig hälsning

    Håkan
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Håkan, jag gjorde några radbrytningar i den rutt som du presenterade för att sidan sköt iväg ut en bra bit åt höger.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. FL95

    FL95 Medlem

    Tack Håkan för värdefull information.
    Jag återkommer i denna tråden när jag kommer vidare i planeringen.

    /Daniel
     
  5. Erik

    Erik Ny medlem

    Hej!

    Vi var där förrförra sommaren. Vi flög:

    Borglanda - Sturup - Emden - Oostende - Southend -
    Duxford - Coventry - Dundee - Oban - Gelenforsa
    Cambeltown - Doncaster - Stapleford - Lelystad
    Sturup - Linköping - Borglanda

    Vill speciellt rekomendera Glenforsa, se www.glenforsa.com, trevligt
    hotell med eget flygfält.

    Avråder från Doncaster, gräsligt dyrt.

    I princip är det PPR på alla mindre fält men det betyder inte
    att man inte är välkommen!

    Ett litet tips: se till att ta med reflexvästar, Man får knappast
    visa sig på plattan på en engelsk flygplats utan sådana.

    Erik
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det var länge sedan jag flög till Skottland, men England flyger jag till då och då.
    Jag instämmer med Håkan om att Groningen är ett utmärkt ställe för mellanlandning. Där finns en bra restaurang och även ett antal övernattningsrum på flygplatsen. Är där fullbelagt, hjälper de dig att fixa rum i närheten.

    Vanligaste passagen över Kanalen är Calais-Dover. Skulle vädret vara mycket bra så att du kan gå högt, är en annan möjlighet att gå antingen norr om Amsterdam eller söder om Rotterdam (där finns en del A-luft, så var beredd på omvägar). Avståndet över är av storleksordningen 115 nm, så om du inte har räddningsflotte med dig, måste du göra en noggrann flygtidsberäkning för den sträckan, med hänsyn till aktuell vind. Men du sparar minst en timme flygtid i varje riktning.

    Att flyga över det skotska landskapet är hisnande vackert. Påminner mycket om Norge. En flygning längs Loch Ness är inte bara vacker, utan du kanske får en skymt av monstret också - vem vet? :)

    Liksom britter i allmänhet är skottar väldigt hjälpsamma och trevliga. Snålheten är mera en gimmick än verklighet. Men som någon tidigare sagt, en välfylld plånbok är inte fel.

    Får önska en fin resa :)

    Allan
     
  7. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Håkan, hvordan planla og gjennomførte dere turen fra Stavanger og over til England? Det er et godt stykke over åpent og veldig værhardt hav, så jeg antar at dere hadde med dere flåte? Selv er jeg usikker på hvorvidt sikkerheten er tilstrekkelig ivaretatt ved å fly denne strekningen med en SEP, men kanskje jeg er for forsiktig? Skulle nok selv ha valgt å fly via kontinentet.

    Forøvrig vokste jeg opp rett under finalen på RWY 18 i Stavanger, så den flyplassen kjenner jeg godt. :h
     
Laddar...

Dela sidan