Flygklubbars bemötande när jag kommer på besök!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kalle Johan, 1 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Igår flög jag en runda ner över Skåne. Det var en sådan vacker vårdag och det känns som om vi äntligen får luft under vingarna igen. Jag landade på ESME, träffade på några herrar som inte verkade vara intresserade av oss alls. Jag frågade om det var här eller på andra sidan fätet det fanns möjlighet att få kaffe. Jo de kunde sätta på kaffe. Jag fick frågan om det här planet som jag kom med över huvudtaget kan lyfta! Leksaks plan. Jag berättade att jag flugit med det planet till Venedig. När jag var där startar en Ul-A, den blev kallad torkvinda.
    När jag satte mig i planet igen, så tänkte jag att det kommer att dröja innan jag landar i Eslöv igen!
    Vilket bemötande önskar vi att få när vi besöker andra flygfält?

    Alla flygklubbar vill växa detta sker genom en positiv och öppen gemenskap!
     
    • Håller med Håller med x 5
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Trist upplevelse. Än värre om du hade varit en relativt nybakad pilot, eller kanske till och med ute på EK långnav. Då är man tillräckligt osäker ändå utan att behöva få kommentarer av det slaget
     
  3. Mikael

    Mikael Medlem

    Ja, vi som flyger "torkvindor" råkar ut för det där vid ungefär varannan
    landning, eller oftare :-(
    Ibland möter vi dem som är direkt fientliga.

    Fantasin på vad man kan kalla UL-A och hur man kan beskriva dem är det
    verkligen ingen brist på.

    Jag var beredd på det redan från början när jag började flyga UL-A och tänkte
    att det är bara att hålla god min och arbeta för större förståelse.
    Men med åren känns det rätt trist...

    Det finns ett antal, huvudsakligen äldre, piloter som inte bara har denna
    åsikt utan också tvångsmässigt måste delge sin omgivning den.
    Det är trist men jag tror att vi får försöka fokusera på de andra piloterna
    och bygga en bra relation med dem istället. De är tack och lov fler.

    Man kan fundera över vad som driver gnällspikarna.
    Jag tror att de är ängsliga för att få sin värld rubbad.
    Det sägs att man kan inte lära gamla hundar sitta...

    Jag har landat på ESME med min trike och de var hyggliga mot mig
    så dagsformen varierar väl.


    \Mikael
     
  4. Skyhawk 100

    Skyhawk 100 Ny medlem

    Dessvärre är detta en kvardröjande kultur i många flygklubbar. I en tid när i stort sett all flygsport tappar medlemmar borde det istället vara angeläget att vi samverkar och gör våra klubbar öppna och välkomnande. För utifrån kommande betraktare förefaller nog många flygklubbar som slutna sällskap som har konserverat sin världsbild ifrån 1950-talet. Men hav tröst Kalle Johan: paradigmerna skiftar numer i allt snabbare takt!!
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Väl talat!

    När jag besökte lokala flygklubben första gången innan jag tog PPLet så fick jag och min kompis ett väldigt dåligt bemötande, speciellt från "ljugarbänken" (det gäller förstås inte alla). Jag fortsatte återkomma, men min kompis ville inte sätta sin fot där igen. Jag upptäckte efter hand att fler att flytt klubben pga av detta. När jag besökt andra klubbar så upptäckte jag vilken skillnad det var, de var oftast supertrevliga och aktivt sökte upp och välkomnade folk som gästade! Nu har det skett ett skifte hos oss även här och jag kan bara säga att det är mycket positivt.

    När det kommer gäster till klubben, hälsa folk välkomna och fråga var de flugit från! Det ger sååån positivt effekt!
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är alltid tröttsamt när vissa förpestar omgivningen. Vissa klubbar är drabbade av detta medan andra har lyckats undgå och där man blir väldigt trevligt bemött! Det skiljer sig som tur är från klubb till klubb. Sen är det tråkigt att folk skiljer på flyg och flyg, det gör TS redan så bra åt oss så vi behöver inte göra det...
     
    • Håller med Håller med x 1
  7. Prahl

    Prahl Medlem

    Hej Kalle Johan.
    Som styrelserepresentant från Eslövs Flygklubb så vill jag verkligen beklaga över det som hänt. Som tidigare nämts i tråden så är ett paradigmskifte påväg i klubben. Tyvärr så finns det några personer kvar av det omnämnda släktet.
    Jag har gjort ett utskick till klubbens medlemmar om det som har hänt och hoppas att detta ger avsedd effekt med bättring.

    Kan från styrelsens sida verkligen beklaga det som skett. Med förhoppning och förståelse över "den mänskliga faktorn" och detta dåliga
    CRM handhavandet från enskilda personer så är du varmt välkommen åter.

    Styrelsen Eslövs Flygklubb
    g/m
    Jörgen Prahl
     
    • Gillar Gillar x 6
  8. 15stone

    15stone Ny medlem

    Det är så sorgligt när det går fel och det skall uppmärksammas. Lika viktigt är det att vi berättar om det som blev riktigt bra, det skall ju också visas upp. I går flög vännen Erik och jag en avrostningsrunda över Skåne och passade på att landa för en lunchmacka på ESTT (Söderslätt). Mackorna hade vi med. Så fort vi tagit mark blev vi ropade att undvika ett sanke på banan och kunde taxa till klubben utan problem. Väl där såg vi punkteringen på högerstället... Vårt fel, gammal lagning, sliten slang. Efter mackan gick vi ut och med imponerande hjälp från alla närvarande blev kärran upplyft på klotsar, slangen uttagen och man gav oss en ny slang att ersätta med. Det togs ut en kompressor på plattan och däcket fylldes. Erik och jag kunde lyfta utan några bekymmer och vi vill gärna tacka våra nya vänner på Söderslätt för ett mycket trevligt bemötande.
     
    • Gillar Gillar x 5
  9. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Tack alla som har svarat på mitt inlägg.
    Tanken med mitt inlägg var att vi alla i våra flygklubbar skall tänka över vårt bemötande av våra besökare. Att få igång en dialog som genererar ett positivt tänk och handling.
    Det finns många flygklubbar som är en fröjd att besöka och några som kanske måste omvärdera sin syn på vilken typ av plan man flyger.
    Vi har ju alla samma intresse och det är ju att få flyga!
    För att göra Eslövs flygklubb rättvisa så har jag har besökt många olika arrangemang, vilka alltid har varit mycket trevliga och jag ser fram emot fler trevliga Fly-In under året.
     
    • Gillar Gillar x 3
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tror tyvärr att detta förekommer på dom flesta flygklubbar.. Det ska alltid finnas dom som vet bäst och är bättre än oss andra.. Som har en ödmjukhet som en mossbevuxen gråsten.. Men jag tänker inte behandla folk så!! Och inse du som läser detta heller.. Eller hur? Låt oss alla njuta av denna underbara hobby som vi stävat så för att få ha!! Låt oss ha kul och bemöta andra som vi själva önskar bli bemötta!! Om någon har vägarna förbi ESUM så hör av er så lovar jag att kaffepannan står på och att ljugarbänken står uppställd på första parkett!!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Adam

    Adam Aktiv medlem

    En viktig diskussion som förtjänas att tas upp igen! Jag ser det som en oerhört viktig fråga för hobbyns överlevnad. Jag skrev en rad här om det för några år sedan och efterlyste bättre "groundmanship" ute i klubbarna. Mycket sympatiskt att Jörgen P bemöter kritiken och tar frågan på allvar. Att slåss om vilken typ av flyg som är bäst har vi helt enkelt inte råd med. Jag kan lova att politikerna som vill lägga ner flygplatserna ger fullständigt katten i exakt vilken typ av bullrig hobby som bebor fälten...

    Som tur är finns det gott om positiva exempel också. När jag gjorde min långnav EK flög jag till Eskilstuna, där jag taxade in för att vila ett tag. Ett par mycket sympatiska äldre klubbmedlemmar tog emot mig och erbjöd kaffe och mackor. Det var en verkligt fin försmak av flyghobbyn. Jag gjorde också en typinflygning i Norrköping en gång. Även där fanns en sympatisk "gubbhylla" som bidrog till den trivsamma klubbkänslan. Det var visserligen lite nervöst att göra tre bedömningslandningar EK inför denna kritiska publik, men det lättade när jag senare fick mängder av komplimanger för de snygga sättningarna! (det kanske var tur att de inte satt i planet... ;)). Just den typen av "groundmanship" är det som håller hobbyn levande. All heder till de klubbar som upprätthåller en god stämning.
     
    • Gillar Gillar x 3
  12. control

    control Välkänd medlem

    Det "jobbiga" för en klubb med sådana här problem är att de är så slumpmässiga och personberoende. En klubb med 99,9% trevliga medlemmar kan få sitt rykte sänkt av en enda medlem som kanske är trevlig 99,9% av tiden men har en dålig dag och kanske inte ens förstår att denne orsakar dålig stämning.

    Utan att på något sätt försöka bortförklara negativa kommentarer så kan det ibland också vara så att mottagaren feltolkar avsändaren. Det som tolkas som en elak gliring kanske var avsedd som en genuin fråga från en intresserad... "det där var ju inte helt förkastligt" kan tolkas som både beröm och kritik osv.
     
  13. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Jag har aldrig flugit upp längs östra delen av landet, och har ingen förklaring till varför det inte har blivit av. Jag tror att det är mycket vackert med alla öar längs kustremsan. Vi får hoppas på bättre flygväder den här sommaren. En kopp kaffe låter alltid gott. Vi kommer!
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Mmmm har hört mycket om ul-maskiner genom åren, har fått mig någon trist tjänga själv några gånger både med ul och motorseglare.

    Är ju lätt att göra sig rolig på någons beksotnad men även de som flyger ul behöver ibland lugna sig i sin ibland hejdlösa uppkastning av
    argument för varför tex PA-28 och C172 suger hårt och är hejdlöst tråkiga och dyra.

    För att sparka in en öppen dörr i denna tråd, det kärleken till flyg som enar oss på flygfältet och det sista vi behöver är att vi berättigar vår egen variant av flygning på alla andras bekostnad.
     
    • Gillar Gillar x 5
  15. Skyhawk 100

    Skyhawk 100 Ny medlem

    Rätt så!
     
    • Gillar Gillar x 4
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hear, hear!
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ser att en gammal tråd vaknat till liv igen. Vill då passa på att ge credits till Eslövs flygklubb som jag landade vid i somras. Supertrevliga och bra service :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. frazer
    Svar:
    19
    Visningar:
    4,541

Dela sidan