Flygning Holland/Belgien

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 28 December 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Hej,

    Funderar över kommande flygturer. Har lite idéer att flyga till Holland och Belgien. Ev även Frankrike.

    Någon som har erfarenhet att flygning i dessa länderna?

    Jag funderar på att flyga ultralätt, nån som har koll på reglerna för UL i dessa länderna?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag har varit i Holland några gånger, inga konstigheter, bra engelska på radion... Enda negativa jag har att säga om flygning i Holland är att (åtminstone när jag var där) käket var uselt på Groningen och det var en dimma i matsalen orsakad av alla rökare.
     
  3. lh

    lh Ny medlem

    Hej!

    Jag och en kompis flög en Cessna 172 till både Holland och Belgien förra sommaren. Münster/Osnabrück (EDDG) i Tyskland - Antwerpen (EBAW), och sedan hem EBAW - Groningen (EHGG) och EHGG - Lübeck (EDHL). Det första som slog oss var den till synes komplicerade luftrumsindelningen i Belgien. Kartan är helt omöjlig att förstå i vissa landsdelar... Vi löste det genom att flyga under allt som vi misstänkte kunde vara kontrollerat och såg till att ha järnkoll på var vi var hela tiden. Framför allt så var det Belgien som var krångligt på det sättet. Holland var mycket enklare, och vi fick betydligt bättre hjälp av ATC. Markservicen på Antwerpen var väl sådär. Inget extra, men tillgång till ett fint briefingrum i alla fall. Jag upplevde att Groningens flygplats var bättre. Mer tillmötesgående personal och bättre ordning.

    Om jag inte minns fel så kräver Holland mode S-transponder i samtliga kontrollerade luftrum och även om man ska flyga över en (ganska låg) höjd i okontrollerad luft. Du kan kolla i ländernas AIP på eurocontrols webbplats för att se vilka regler som gäller.

    /lh.
     
  4. joma

    joma Medlem

    Tack för svaren.

    Funderar på att flyga till Gronningen bl.a. Vekar finnas någon regel med högst 1200ft i Holland, men gäller nog om man inte har S-mode.
     
  5. Yankee

    Yankee Medlem

  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Intressant blogg, tack!

    Jonas
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    +1
     
  8. joma

    joma Medlem

    Riktigt trevlig läsning! Nu blev man ju riktigt sugen på en ny tur i Europa!
     
  9. svanen

    svanen Medlem

    +1
     
  10. HansR

    HansR Ny medlem

Laddar...

Dela sidan