Flygplanet Air Tractor AT-802F "FIRE BOSS"

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 19 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Häromdagen fick jag upp en bild på nätet på ett flygplan som jag inte har sett tidigare och som såg rätt speciellt OCH coolt ut. Jag blev såklart nyfiken och tvungen att kolla upp vad det var för något. Det visade sig vara en Air Tractor AT-802F "FIRE BOSS". Vad jag har kunnat se på bilder när jag sökt på Google så används det både till brandbekämpning och besprutning. Flygplanet är bestyckat med en turbinmotor från P&W och finns både med och utan flottörer. Jag tycker den är lite lik Pawneen i designen, fast på steroider :D

    air-tractor-802F-fire-boss-6.jpg



     
  2. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Maskinen finns i Disney-version också :)
    images.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    En AirTractor lastar ju nästan 3 "pawnees" så "en pawnee på steroider" stämmer ju bra :)
    finns tydligen en militär variant också som tar 4100kg hängande last som inkluderar både hellfirerobotar och laserstyrda bomber.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det har du ju helt rätt i nu när jag ser bilden.

    Kärran känns väldigt kompetent :)
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Den är ganska bad ass. 1600 hp behövs när man ska släpa på 800 gallons vatten eller släckmedel.
    Här nere ser ni mig bredvid landversionen av den. Om man tänker på att jag är två meter lång så får man en idé över hur jävla stor den är.
    Att den ser ut som en Pawnee beror på att den är byggd för samma ändamål från början.
    AT-802U.jpg
     
    • Gillar Gillar x 3
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Coolt :)
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Sån där skulle man vilja ha stående i trädgården!
     
Laddar...

Dela sidan