Flygplatstips

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 12 Juli 2009.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Har senaste tiden börjat fundera på vilken karta jag ska komplettera med min Stockholm TMA-karta så att jag kanske kan ta en lite längre tur, antingen norr- eller söderut, men norrut lockar mig mest.
    Någon som har ett bra tips på en flygplats/fält som är värt att besöka på ett inte allt för långt avstånd från Stockholm? Flygtiden totalt bör vara ca. 3 h, så 1½ för sträckan. Skulle vilja gärna göra någon längre tur så småningom än att bara flyga max. 50-60 nm från Bromma, och sedan kanske kunna ha tid med att besöka närmaste stad och kunna fika lite eller så. Tyvärr ligger ju många flygplatser avsides, så att gå kanske inte är något alternativ, och cykel får man ju inte plats med i flygplanet tyvärr.
    Någon som kanske kan göra lite reklam för någon trevlig plats? :)
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    OM du ändå kan tänka dig att åka åt andra hållet kunde ju Visingsö vara ett trevligt utflyktsmål. Där finns ju en hel del att se och tar man en heldag kan man ju gå runt ön. Den är iofs 1,5 mil lång men det kanske går att hyra cykel i närheten av fältet? Vid hamnen går det men dit är det en bit att gå.

    Flygningen dit tar väl en så där 1 timme och en kvart från Bromma. I så fall är det ju en karta över Östgöta TMA du skall satsa på.

    Här är ett par länkar:
    http://www.visingso.net/
    http://www.visingso.net/kommun/v-oinfo/cykeluthyrning.htm
     
  3. Infodan

    Infodan Ny medlem

    1-1½ timme norrut från Bromma ligger Nordens enda flygby: Siljan Airpark med tillhörande 850 m asfalt ESVS.
    Vi finns på en halvö ut i Siljan med vackra berg runt omkring oss.
    När Du har travat eller taxat runt bland våra 45 tomter med hangarer och flygplansinfarter kan Du kan låna en cykel, hyra en bil eller promenera ca 2km till tätorten Siljansnäs eller badet. På toppen av Björkberget i S-näs har Du en trevlig servering, ett utsiktstorn och en riktigt fin naturutställning.
    Välkommen !
    www.siljanairpark.se
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Precis om Kalle skriver så är Visingsö ett trevligt resmål. Strand och golfbana precis vid fältet, man kan hyra cyklart och utforska ön. Läs gärna min artikel på förstasidan här på Flygfyren eller besök www.jfk.nu som är Jönköpings flygklubbs hemsida. De driver fältet och där får du mer info.

    Air-man
     

Dela sidan