Flygsimulator och flygkontroll? PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Rasmus2017, 9 Februari 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Rasmus2017

    Rasmus2017 Ny medlem

    Hej.
    Köpt Microsoft Flight Simulator för att börja träna inför PPL.
    Är det bortkastat tid?

    Ska också köpa ratt.
    Vilken ska jag köpa?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Utan att följa någon instruktion eller liknande som har koppling till verklig flygutbildning så skulle jag säga att det inte ger så mycket. Men använt på rätt sätt kan det vara ganska kraftfullt. I relation till kostnaden per flygtimme iaf. :)

    Köp elevhandboken på Pilotshop så kan du läsa där inför varje flygning.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Flygsimulator (av modellen "spel" hemma) är lite av ett tveeggat svärd. Används det rätt kan det vara ett bra verktyg för att få en förståelse för hur flygning fungerar. Har man pedaler kan man få in vanan att faktiskt använda rodret. Men, att få faktisk "flygkänsla" med en simulator är svårt. Att liksom träna själva färdigheten att flyga flygplan liksom. Man kan dessutom dra på sig lite fula ovanor (även om man i stort trängar "rätt") som att fokusera lite för mycket på sina instrument (man ska lita på sina instrument, men flyger man visuellt är det primära fokuset att titta ut genom rutan).

    Det här är i alla fall mina erfarenheter som en person som flög mycket simulatorer innan jag började flyga icke-digitalt!

    EDIT: Instruktören fick faktiskt ta och täcka för instrumenten för mig för att jag skulle bryta min fula ovana och på riktigt inse hur mycket information man kan hämta in genom att titta ut genom rutan och lyssna och känna flygmaskinen.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    För vissa delar av utbildningen kan även simulatorer som MSFS, X-plane, DCS och liknande tom. fungera bättre än utbildning i flygplan.

    Några exempel, utlärning av hur ADF och VOR fungerar. Vindens verkan och därmed behovet av att flyga med vindupphållning för att stanna på samma kurs/radial mot nästa waypoint. Att sitta i outside view bakom flygplanet och göra kraftiga vingtippningar med och utan användning av sidroder kan få eleven att verkligen förstå vad och varför... utan att bli spyfärdig ;) I denna vy kan man också demonstrera final med kraftig sidvind och hur man kan hålla den förlängda mittlinjen antingen genom korsade roder eller med vindupphållning.

    Sen finns det nackdelar, som lärare har jag på senare år haft flera elever där jag tvingats använda mer eller mindre konventionella metoder för att få dem att titta ut och inte stirra sig fast på instrumenten :D
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Kan tillägga att jag upplever MSFS (2020) som såpass bra vad gäller terrängåtergivningen att det kan vara ett värdefullt verktyg för att träna VFR-navigering med karta och kompass. Det var också det moment under utbildningen som jag kände störst osäkerhet inför.

    Det ser ju fortfarande inte riktigt ut som i verkligheten. T.ex. kyrkor och master, som ofta är värdefulla landmärken, kan saknas eller se ut på fel sätt. Återgivningen av hur vattendrag ter sig från olika vinklar, och beroende på flyghöjd, är dock riktigt bra.

    Ett tips kan vara att skaffa en flygkarta över en helt annan del av Sverige än där du avser skola, för att få träning på "okänd terräng" och inte "förstöra" den lokala navigeringsträningen.
     
  6. Daniel Berglund

    Daniel Berglund Ny medlem

    Tack för rådet.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. P-A
    Svar:
    4
    Visningar:
    1,431
  2. PatrikD
    Svar:
    13
    Visningar:
    4,755
  3. ronna
    Svar:
    14
    Visningar:
    5,566

Dela sidan