Fuel awareness

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 13 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag kom över denna pdf från AOPA om vikten av att hålla koll på bränslet ombord.
    Bra läsning!!
     

    Bifogade filer:

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipset, Lennart! Hinner inte läsa igenom den nu på studs utan det får bli kvällslektyr i helgen :)
     
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Måste man vara medlem i AOPA för att få tillgång till liknande bra läsning?
     
  4. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    AOPA har mycket bra material, inte minst vad gäller säkerhet, framförallt i USA. Läs på aopa.org. Titta till exempel på de gratis on-line-utbildningar som finns på http://www.aopa.org/Pilot-Resources/Air-Safety-Institute.

    Som medlem hjälper du förstås till att finansiera sådant material, även om det är gratis.
     
  5. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    En kommentar till vad gäller just denna aspekt av säkerhet: ett av de områden där det svenska projektet H50P var mest framgångsrikt var just bränsleplanering. Sådana är numera ett minne blott i Sverige, åtminstone till dess svenska piloters minne av H50P börjar blekna....
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Intressant, och glädjande, att H50P (hopplöst namn!) lyckades på den punkten. Jag brukar läsa haverikommissionens rapporter och det är slående hur många av privatflyghaverierna som tidigare berodde på soppatorsk! Efter att ha läst lite rapporter kände man snart igen den inledande texten "piloten skulle flyga från A till B och bedömde att det skulle ta XX minuter...", som indikerade att rapporten skulle beskriva ett fall av bränslebrist.

    Som sagt, bra att det problemet har kunnat stävjas!
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Tidsplanering med flygning inkl. allt runt-omkring, ta sig till flygplats, kolla flygplanet och durationen för flygningen det tar ju alltid längre tid än vad man räknar med. Jag började följa AOPAs rekommendationer med 1h i bränslereserv utan att jag visste om det, tyckte det var lika bra att "höfta" upp det till en hel timme.

    + för såna här artiklar AOPA som skriver ihop. KSAK har också några i deras tidning som de ger ut.
     

Dela sidan