Funderingar jag fått från Pilot Breifing Nr 1

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 9 Juni 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag har nu fått mitt första nummer (någonsin) av Pilot från KSAK. Jag håller på att skola mig så jag har inte mycket erfarenhet av GA så jag fick lite funderingar kring en del förändringar som kommer att gälla från och med augusti (sid 10).
    Jag kan då läsa att planeringsminima försvinner och operativa regler gäller. Sikt måste vi väl alltid ha och jag förmodar att ändringen gäller för VFR.
    Det blir tillåtet att dela kostnader med passagerare. Har det inte alltid varit så? Jag får inte göra förtjänst på att flyga vänner eller ovänner, så har jag tolkat PPL-reglerna.

    På sidan 26 nämner de "farfarsrätten", någon som kan berätta vad det innebär?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Nu har jag inte last detta nummer själv...

    Men det är riktigt att en massa regler försvinner/blir mer tillåtande senare I sommar. Jag tycker att detta är bra men det ställer naturligtvis krav på pilotens omdöme. Bara för att det är tillåtet att landa med 10minuters soppa kvar, innebär inte att det är vettigt att göra detta i normalfallet. Då min känsla är att de piloter med bristande omdöme är desamma som de som skiter i relger så lär det inte bli någon skillnad i praktiken ;)

    farfarsrätten är principen som ofta används att när en ny regel införs som kräver ex. ny utbildning för att få genomföra något, så får de som utfört aktivitetet tidigare fortsätta med detta även utan att uppfylla de nya kraven på utbildning.

    Visst har du fått dela kostnader för flygning redan tidigare och jag är säker på att om det går till domstol så kommer det klargöras att du får göra betydligt mer än vad anvisningarna nu säger.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad som menas är att det inte krävs högre minima för att få påbörja en distansflygning VFR, vilket det gör nu. Grundläggande minima för VMC måste man alltid följa. Planeringsminima för IFR finns kvar, men jag tror att de blir något annorlunda.

    Jo, det har alltid varit så -- i Sverige. Skillnaderna för oss mot tidigare är framförallt tre:

    • Kostnadsdelning får bara göras på flygningar om max 6 personer (inklusive piloten).
    • Delningen av kostnaden kan ske på vilket sätt som helst. Det är fel som det står i Pilot Briefing att de måste delas lika. Så var det enligt den gamla svenska praxisen men inte med de nya reglerna. I princip kan piloten betala en krona och paxen resten.
    • Piloten och paxen inte behöver ha något gemensamt syfte med flygningen längre, vilket krävts tidigare. "Über"-typ flygningar kommer alltså att bli tillåtna så länge passagerarna är medvetna om att det är en privatflygning. Det har redan dykt upp webbplatser för att para ihop piloter och pax för sådana flygningar.
    Utomlands har nationella myndigheter reagerat olika på detta. Brittiska CAA är helt på det klara med vad som är tillåtet och har även en webbsida med anvisningar. Franska DGAC å andra sidan försöker hävda att kostnadsdelning bara gäller familj och vänner fast det inte finns något stöd för en sådan tolkning i EU-reglerna. De publicerar information som utan att direkt påstå att det är förbjudet att kostnadsdela med andra försöker skrämma piloter till att inte göra det. Märkligt nog går tydligen den franska motsvarigheten till KSAK på samma linje.

    En relaterad intressant ändring är att det blir tillåtet för flygklubbar att utföra flygningar i vinstsyfte (alltså inte kostnadsdelning) med PPL-innehavare som piloter så länge syftet är att låta passsagerarna uppleva flygning i lätta flygplan (s.k. "introductory flights") och dessa flygningar är en marginell del av flygklubbens verksamhet. Piloten får dock inte ta emot någon ersättning, utan den måste gå till flygklubben.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Å ena sidan tycker jag att detta är ok, å andra sidan så blir det sjukt när ett bolag med bruksflygtillstånd på ca 20tkr per år på detta sätt förmodligen blir av med ännu en inkomstkälla, om inte transportstyrelsen börjar anpassa sina avgifter efter verklighetens betalförmåga så kommer alla mindre kommersiella aktörer slås ut :(
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hur många flygbolag finns det som fortfarande bedriver rundflyg i någon omfattning?
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    3-4 stycken, vad jag känner till. Västmannaflyg undersöker möjligheten att åter börja med det.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag förstår att det är tråkigt för de flygbolag som bedriver rundflyg men samtidigt så tycker jag att introductory flights är precis vad som behövs. Vi behöver flyga mer med allmänheten!
    Skulle vara intressant att veta hur många av de bolagen som går plus på sin rundflygverksamhet då det känns som att kostnaderna överstiger marknaden nästan. Det är dock bara en känsla jag har men jag ser mig gärna motbevisad. :)

    Jag hoppas att introductory flights kan få rejäl fart framöver.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Innan de nya reglerna tog slut på Västmannaflygs rundturer så drog de definitivt in sina kostnader (det var ju ingen extra kostnad jmf. att bara syssla med foto- och reklamflyg). Om vi tolkat reglerna rätt nu så handlar det om 7-10 tusen per flygplanstyp som vi vill bedriva rundflyg med.... tyvärr tror jag att vinsten även utan konkurrens från flygklubbar ligger på ca. 10k per år... :/
     
Laddar...

Dela sidan