GPS

Diskussion i '060 Navigation' startad av Inge, 12 Mars 2011.

  1. Inge

    Inge Ny medlem

    Hej alla flygare! Tänkte skaffa mig en GPS. Har ni några bra rekommendationer?? Bra om man kan använda den i både flyg och bil. Men just nu är det förstås flyget som är aktuellt.
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Värt att kolla...:)

    http://www.skygeek.com/garmin-aera-500-atlantic-gps.html

    /TOC
     
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, har du en IPad redan så skaffa Airnav PRO. Du behöver ingen annan GPS. Jag har provat nu i ca 50 timmars flygande upp till FL100, den funkar klockrent.
    Absolut bästa appen tillsammans med Jeppview!!!!

    Mvh Mats B
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, får man med svenskt luftrum(inkl ctr o tma) i pro versionen? Det framgick inte sist jag kollade köpinfo. Har testat std versionen på iphone/ipad i luften med endast de openstreetmap kartor och waypoints som ingår, bara det var imponerande.

    Jonas
     
  5. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, I OpenStreetMap så fick jag med CTR,TMA, alla waypoints, rubbet.
    Detta inte bara begränsat till Sverige.
    Måste säga att jag är mycket nöjd med denna APP! :)

    mvh / Mats B
     
  6. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Sjukt bra app, det är exakt samma app till iPhone som jag använder. Tycker man det är pilligt skapar man bara Flightplans via www.govfr.com helt gratis! :laugh
     
  7. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Ja den appen är verkligen riktigt bra.
    Skulle dock velat ha bättre kartor än open street.
    Men visst funkar dom.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    För er info.

    PocketFMS har tyvärr inte portats än men däremot har de släppt en annan applikation för IOS/Android.
    Mailet nedan fick jag nyligen.

    Jonas


    Dear PocketFMS enthusiasts,

    PocketFMS for iPhone/iPad and Android...........

    Not yet, but the PocketFMS Foundation is pleased to announce that we have released our first aviation app for iPhone/iPad, and Android phones and tabs.

    The app is called AirspaceAVOID 1.2 and is available from the iTunes App Store and www.airspaceavoid.com.

    AirspaceAVOID provides easy GPS navigation, with insurance against busting controlled or restricted airspace. As airspace changes are made, updated boundary data for our supported regions is available at a very affordable price. Current PocketFMS subscribers can even update their AirspaceAVOID data for free.

    AirspaceAVOID takes care of the most important tasks with a minimum of fuss. It uses quality data and is reliable, simple, easy to use, and at the most affordable price possible.

    For a more detailed description of AirspaceAVOID visit www.airspaceavoid.com.

    Of course we will continue to maintain and develop PocketFMS for Windows platforms, while exploring further options for apps on devices using the upcoming operating systems, including Samsung BADA.

    ....

    The PocketFMS Crew
    Ron Grenfell
     
  9. Inge

    Inge Ny medlem

     
  10. Inge

    Inge Ny medlem

    Mats! Får man betala någon abonnemangsavgift fför aairnav pro??:q
     
  11. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, nej.
    Mvh Mats
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    Någon man kanske inte alltid tänker på när man funderar på GPS till flygplanet är att man måste ha en bra hållare. Minst i klass med sådana man har till bilnavigatorer. Att ha den i knät eller på passagerarsätet funkar inte, av lätt insedda skäl.
    När jag blivit galen av att den GPS jag brukat använda för hundrade gången åkte ner på golvet vid första bästa kytt så skaffade jag mig en pulsklocka med GPS som kunde ta GPX-filer. I den lägger jag in mina rutter och får hela tiden riktning och avstånd till nästa brytpunkt. Supersmidigt att ha den på handleden. Jag får ju inte upp några flashiga kartor med R-områden och annat godis, men det har jag ju på papperskartan ändå.
    Jag kör alltså pappersnavigation och har puls/GPSklockan som stöd om jag skulle bli osäker på att jag navigerat rätt. Funkar stabil.
     
  13. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jocke,
    det var inte dumt tänkt alls. Och en pulsklocka på köpet! Vad är det för klocka?
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    Det är en Garmin Forerunner 305. Det är inte den senaste modellen från Garmin - det finns nya som är betydligt mindre och smidigare att ha på sig, men jag valde denna för att den hade en hyfsat stor display som klarade att visa plottade spår, kompassrosor och liknande. Den är också rätt billig, kostar inte mer än en dryg tusing numera.

    En kul bonus med den är att man kan ha pulsbandet på sig medan man flyger och se hur olika manövrer påverkar ens puls. När jag övade studs och gå en gång var det väldigt roligt (och avslöjande) att efteråt betrakta pulskurvan, som låg ganska normalt på medvinden, gjorde ett litet hopp upp när jag svängde in på basen, steg ytterligare på finalen och var som högst just där jag satte hjulen i backen. Så fort jag drog på och lättade igen sjönk pulsen ner till normal nivå. Det var mycket konsistent mellan olika varv - skilde ett eller ett par pulsslag. Intressant var också att pulsen sjönk till normala nivåer direkt när jag lyfte igen - det var alltså inte fråga om att jag satt och blev andfådd utan ren "adrenalinpuls".
    Kunde inte låta bli att känna mig lite som en automat när jag såg kurvorna.
    :)
     

Dela sidan