Gripen = Brutal Stigmaskin

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Laban, 8 April 2009.

  1. Laban

    Laban Ny medlem

    Fick det stora nöjet att bevittna något rätt häftigt under min första EK. Flyger som sagt på ESSL (SAAB) där det sker en hel del Gripen flygningar, antingen demo eller tester, känns lite speciellt att dela varvet med dessa maskiner även om nu inte kommer speciellt nära.

    Hur som helst, efter min första studs så blev jag ombedd att lägga mig i väntläge på medvindslinjen. Låg i vänstersväng ganska precis mitt på banan och på 1000ft. Fick till min sotra glädje se att det var en 39'a som rullade ut på banan och ställde upp. Kontrollerade snabbt som attan att jag var ensam i varvet vilket gjorde att jag kunde anpassa mina väntlägesvarv så att jag hade bra utsikt över banan när 39'an startade...och det gjorde den... hua!

    Alltså, låt oss reda ut en sak som kanske inte alla tänker på. Många kanske tänker "Vaddå? En 39'a har man sett starta massor av gånger"... Jo, visst har man det... men har du själv legat på 1000ft nära banan och sett det? Att se en start från marken är förvisso häftigt, men man tappar lite koncepten så fort man inte har en horisont att jämföra med. Man har svårt att riktigt förstå hur satans snabbt en sån där sak stiger...Duktig rökpuff när den roterar och EBK'n bränner marken. Ökande stigvinkel och sedan passerade den min höjd på 1000ft och vidare... mäktigt värre.

    Att se detta från luften var häftigt, inte för att jag flugit så mycket men man kan ana vilka brutala prestanda en sån där maskin har. En intressant första EK ur många aspekter :tupX2
     
  2. diveman

    diveman Ny medlem

    Hej!

    Jag har varit med om en liknande sak när jag flög från den numera nedlagda flygplatsen Tempelhof i Berlin. När jag var påväg norrut mot Sverige passerade jag kontrollzonen för flygplatsen Laage, nära Rostock. Jag fick besked om att korsa tvärs banan och precis när jag flög över banan startade en Mig29:a och steg brant för att sedan bara försvinna iväg i fjärran.

    Då kändes PA28:an lite trög! :)

    Mvh


    M
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Upplevde samma sak i Norrköping för ett par år sedan. Hade just startat med segelflygklubbens Pawnee med två 39:or väntande. När jag låg på medvinden startade den första och han hissade rätt ordentligt :laugh (Den andra tog det betydligt lugnare men även den klättrade rätt bra)

    Kan bara hålla med om att det är en extra kick att se dem passera förbi som skållade troll...
     
  4. Laban

    Laban Ny medlem

    Mjo på tal om brutala maskiner och prestanda, läste en bok (Bogeys and Bandits, tror jag den hette) som handlade om Amerikanska marinflygare som skolade på F-18... Inför första flygningen blev de förvarnade om att under de första flygningarna kommer deras hjärna och sinne ligga ett par nautiska bakom planet ^^. Då går det ganska fort ...

    Rätt intressant känsla måste det vara att kunna plana ut på FL innan man geografiskt har lämnat kontrolzonen :)
     
Laddar...

Dela sidan