Hålla certet vid "liv"...?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 14 Mars 2008.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hallå flygisar!

    Någon som vet hur mycket det kostar (på ett ungefär) att hålla ett ATPL + TR, cert levande? Hur många flygtimmar ska man minst ha / år? Hur mycket kostar det?

    Vh Housh.
     
  2. Housh

    Housh Ny medlem

    Hoho, ingen som vet? :blush


    Vh Housh.
     
  3. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Vad med att ge folk lite mer än några timmar på en helg på sig att svara?
     
  4. Housh

    Housh Ny medlem

    Aldrig hört det uttrycket så jag kan ej svara på din fråga, sorry.


    Vh Housh.
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Jeg tror ikke noen holder liv i et ATPL og tilsvarende med mindre de er i en jobbsituasjon som tillsier at de kan eller må. Piloter med ATPL og tilsvarende som ikke har pilotjobb eller samler flytimer (småfly enmotors) for å få pilotjobb har jeg registrert har "Frozen ATPL". Hva dette betyr at det er fryst kan muligens noen her på forumet svare på og eventuelt hva som skal til for å få tint det opp igjen ? :)
     
  6. Bodd

    Bodd Medlem

    Som dypen nämner så tror jag att du menar ett "frozen ATPL", dvs ett CPL (med ATPL-teori).
    Årsavgiften för ett CPL är 2220 kr för närvarande. Årliga flygläkarundersökningar snittar på ca 1500 - 2000 kr inräknat de utökade undersökningarna som kommer med vissa intervaller.

    För att hålla eventuella behörigheter såsom Type Ratings eller annat behövs inga timmar utan endast årliga PC - Proficiency Checks.
    För en typbehörighet på en jetkärra kan detta hamna på 15-25 tusen. Och om du inte flyger kärran aktivt kan du räkna med att behöva extrapass.
    Skippar man type rating hamnar man på ca 4-8 tusen för att förnya sin IRME.

    Personligen tycker jag att det är vansinne att köpa en TR direkt efter avklarade studier. Man begränsar sig oerhört i sitt jobbsökande och riskerar att bli mindre attraktiv för mindre flygbolag. En TR är något man kan kosta på sig när man ser en öppning in i ett specifikt bolag och sannolikheten att komma in där är hög.
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    -
    Oj jäklar du, tack för tipset Bodd och Dypen!

    Så om jag förstått det rätt kan det komma att kosta runt 25 lappar / år om du har TR?

    Vh H.
     
Laddar...

Dela sidan