Hård inbromsning efter landning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 29 November 2007.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej alla!
    Det är en fråga jag gått runt och funderat på ganska länge faktiskt!
    Sommaren som var reste jag till Iran från Arlanda, direkt efter tuch down (i Tehran) bromsade planet in väldigt kraftigt, man kände krafterna som tröck en mot framsätet! Det kändes enormt asså! (Trodde ärligt att vi skulle krocka med något på banan) Efter kanske 1000-1500 meter, kanske mindre (? Vet inte 100% gissar) svängde planet av banan till höger väldigt snabbt, nästan så att planet skulle sladda kändes det som. Planet taxade väldigt snabbt tyckte jag och bromsade, trapporna "kom" och vi klev av planet, sedan när jag kollade ut såg jag att vi inte ens hade använt halva banan (den är 4,038m), kan det vara så? Isåfall varför?!?! Det är min största fråga, varför? Jag har flugit plan så jag vet hur det brukar vara, men denna flygning var lite speciell. (Satt vid fönstret).
    Kan det ha något med att planet blev 12,4h försenat från Arlanda och att piloterna och flygvärdinnorna var trötta? Pratade med en flygvärdinna som sa att dom hade befunnit sig i planet i nästan ett helt dygn!! Pga lite grejor som hände i Malaysia och i Iran.
    Planet var av modell: Boeing 747-286BM. Min Mors mosters man jobbar i Mehrabad Tower, jag frågade han om det kan ha hänt att ett plan stod på banan, han sa att det var omöjligt (han jobbade inte då iaf), han sa att det kanske var ett plan bakom vårat på final, men dom skulle ha ganska bra avstånd enligt han. Om ett eller flera plan var bakom oss, ska inte planen ha tillräckligt med avstånd?!
    Tackar för alla svar!

    Vh Housh.
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det är inte otroligt att det var litet kort avstånd till bakomvarande och att trafikledningen vänligen frågat piloten i "ditt" flygplan om han kunde ta sig av banan så snart som möjligt. Det är dock alltid upp till piloten att fatta beslutet och inte trafikledaren.

    jag har själv varit med om att det blev litet trångt bakom mig på Kastrup en gång. Trafikledaren(TL) tänkte nog inte på att en Cessna inte går så fort så jag fick en vänlig förfrågan om jag kunde hålla 130 knop på finalen, det var normal marschfart för den individen. En blick över axeln klargorde att jag hade en DC-9:a bakom mig som fick reducera farten för att slippa dra på och gå om igen. Allt gick bra jag flög in så fort jag kunde och landade nära den bortre banändan så att jag kom ur vägen snabbt och så var det inte mer med det.

    MVH
    Håkan
     
  3. Housh

    Housh Ny medlem

    Tack så mycket för ditt inlägg Håkan! Oj jäklar du! Hur gjorde du då? höll du 130 kts? (Btw, har hört att många trafikledare blir förbannade på små plan som flyger omkring flygplatserna och som vill landa på dem, är det sant?) Har en vän som är pilot som flyger för Skyways, han berättade en historia om när han flög för första gången med vänner och släkt (efter att ha tagit sitt PPL) från bromma för att sedan flyga runt i stan. Efter att ha fått tillstånd för own nav tror jag tackade han flygledarn stolt och sa hejdå' dom svarade med: "We don't want your kind"
    Någon som känner sig träffad?

    Vh Housh
     
  4. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Har också fått hålla full gas på kort final, lång bana då, i en Socata är det inga problem att bli av med vare sig höjd eller fart så det var ju lite skönt.

    Iaf tycker jag det var ett ganska inkompetent uttalande av flygledaren och att ogilla en viss typ av flygplan tycker jag är som att vara tandläkare och ogilla endel av sina patienter.
    Isåfall kan man gott ta och hitta ett annat jobb.
    heh blev lite off topic nu hoppas det e lugnt :)
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem

    Hehe, joo det blev lite off men vafanken?!
    Hehe joo jag tyckte också det lät lite spader det flygledaren sa =D, "We don't want your kind" :( LOL!
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Housh,
    Inga problem att hålla 130 kts på final, har man bara en lååååång bana framför sig så hinner man få ner fart, ta ut klaff etc, medan man far fram över banan.

    Vissa piloter kan helt klart ställa till det både för sig själva och andra. Börjar de hitta på egna små hyss på en storflygplats så kan det medföra att ett eller flera landande flygplan får göra omdrag vilket kostar stora pengar i bränslekostnader. Själv har jag varit med om att ett flygplan som låg före mig på medvinden tyckte att det var lämpligt att göra en 360-graderssväng beroende på att han tyckte att det kändes trångt i luftrummet. Själv fick jag väja för honom och TL blev inte lycklig. Kommentaren från TL blev "Eftersom du enligt din färdplan har gott om bränsle och gillar att svänga så får du gå till ett riktigt väntläge". Där blev han liggande en dryg halvtimma tills trafikvarvet var helt tomt.

    En annan pilot jag stötte på för många år sedan tyckte att TL på Arlanda var en grinig jävel som anmälde honom för luftfartsverk och polis. Han hade ju bara flugit in över Arlanda med en motorseglare för att "titta litet" och han flög enligt egen utsago inte över banorna en enda gång. Tydligen hade han rundat tornet ett par gånger för säkerhets skull så att de såg honom tydligt. Självklart hade han inte ens radion igång för han ville ju spara på batteriet eftersom han hade långt hem.

    Så visst kan jag förstå om en TL kan koka över litet i bland.

    MVH
    Håkan
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    Håkan!
    Grymma inlägg, tack ska du ha! Man känner sig hemma lixom =D
    Hmm, tycker nästan att det var idiotiskt av piloten som varva tornet utan radio?! Sånt ska man ha respekt för, det handlar om människoliv.. Vad hände med han efter landningen?

    Vh Housh.
     
Laddar...

Dela sidan