Haveri vid Visingsö

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 14 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Sjöflyg verkar tyvärr lite mer olycksdrabbat
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Alltid lika tråkigt med sådana här nyheter :(
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    En N-reggad cessna med 2 tyska medborgare ombord enl. DN
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lite ovanligt haveri eller? Olyckan verkade ske efter landning när man skulle vända.
    Någon som vet vilken typ av Cessna det var?
     
  6. litens

    litens Aktiv medlem

    Det var en Cessna 206, finns inte så mycket information att hitta men det står som sagt att de landade på sjön och att flygplanet välte efter själva landningen pga hög sjögång.

    Om de försökte vända på vattnet i hård vind så är det ett stort misstag, har själv nyss avklarat en Sea-rating och är det hård vind får man som det heter segla, inte vända eller försöka vända för det välter vid för stark vind, det är liksom naturlagarna som tar överhanden. Är det väldigt blåsigt och mycket vågor kan man kapsejsa ändå me

    Varför de landade mitt ute på sjön i den hårda vind som rådde i lördags i är oklart, kan ju vara motorfel eller motorstörning, att piloten mådde fruktansvärt dåligt eller något.

    Generellt om sjöflyg så tillför det en dimension som måste hanteras men i detta fall kan det mycket väl visa sig att det var ett motorfel så haveriet inte hade något med flottörstället att göra. Läser ni de haverirapporter gällande sjöflyg som utkommit senaste åren så hittar ni mest, motorfel, landning med land-stället ute, att saker hänt i samband med taxning då sjöplanet rent regelmässigt på vattnet är en båt (med speciella egenskaper som måste respekteras).

    Oerhört tragiskt och som alla haverier verkar det så onödigt och omotiverat.
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Ja det verkar ju som att de försökt vända i för hård vind. Det är en vanlig orsak till rundslagning men oftast får det ju inte så allvarliga konsekvenser. Finns beskrivet i H50P om just faran i att vända i hård vind.

    Visst ställer sjöflyg större krav på piloten än landflyg, speciellt taxningen är ju den stora skillnaden men även att du landar på en bana vars egenskaper ändrar sig hela tiden.
     
Laddar...

Dela sidan