Headset - Aktiv/Passiv

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Berg, 16 Mars 2010.

  1. Berg

    Berg Ny medlem

    Som jag skrev i en annan tråd så är vi på väg till Florida för att ta PLL och där får man inte låna headset.
    Så frågan är ju hur mycket ska man lägga för att få ett par vettiga lurar.

    Har kollat runt lite på nätet och det finns två prisklasser, med ANR eller utan ANR.

    Ser man det som en investering över 10 kanske 20år, så är det väl bara hosta upp vad det kostar. Puh! Vi kar kollat på dessa två ANR lurar som fått bra betyg.
    Telex Stratus 50D Digital ANR, ca 670$
    Peltor ANR 9500 Digital, ca 750$

    Ni som har testat både med och utan aktiv dämpning, är det bättre och lättare att höra? Ni som har egna headset, vad har ni köpt? Vad rekommenderar ni?

    Och tillslut en till fråga, dom 70- och 80-tals planen som vi flyger med i sverige, har dom strömförsörjning i jacket eller får man se till att använda batteripacket.

    //Andreas
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Hei,

    Da jeg skulle starte PPL-skoling, var det en instruktør som mente det var like greit å bruke et passivt headset i starten fordi det da var lettere ut fra motorlyden å høre om motoren går normalt. Et headset med aktiv demping vil jo kanselere ut slik lyder (det er det du betaler mer for).

    Senere, når du begynner å fly mye, så er det nok helt klart behageligere å fly med et ANR headset.

    Et annet råd jeg har hørt, er at for ANR headset spesielt, så er det en sammenheng mellom pris og kvalitet. Styr unna de billigste ANR modellene.

    Jeg kjøpte et passivt David Clark (H10-13.4) og er veldig fornøyd med det, men så driver jeg jo bare med flyving for hobby formål også

    Svein Olav
     
  3. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag kör med både aktiva och passiva och tycker inte att skillnaden är så stor. Passformen är viktigare.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    ANR, ingen tvekan. Tycker det är bäst.
     
  5. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Jag kör med David Clark H10-13.4 utan ANR. Har inte testat några lurar med ANR men jag har aldrig känt något behov av att filtrera bort mer motorljud än dom redan gör. Dessutom är passformen klockren och det är inga problem att sitta med dem på sig i några timmar i streck, till skillnad från de obekväma Peltor-lurar som flygklubben tillhandahåller. Köpte dom för ca 3500kr på KSAB, men ska du ändå till USA så lär du kunna hitta dom billigare där borta.
    Om du funderar på ANR-lurar så har jag hört många rekommendera Lightspeed Zulu.

    /Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com/
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Har du pengarna så köp ANR, inget snack om saken. Det är en enorm skillnad på komforten vad gäller buller. Att man inte skulle höra motorljudet är kvalificerat skitsnack, om det inte kommer från en försäljare för då är det marknadsföring. :)

    Det är nog få småkärror som har kraftmatning i uttaget, så köp med batteribox. Jag har Lightspeed Zulu och batterierna håller i sisådär 40 timmar. Ett extra par batterier i headsetväskan bara och man behöver inte vara bekymrad.
     
  7. Feffe

    Feffe Ny medlem

    Själv kör jag med ett par Senheiser HME 110 som är passiva. Funkar bra för mig.

    Mitt tips till dig är att olika headset är ganska olika i passformen. Det är viktigt att hitta ett som passar ditt huvud och dina öron, annars blir det inte bekvämt. Om du ändå skall till USA så råder jag dig att gå till en pilot-affär (brukar finnas vid flygplatsen) och prova ut headset i verkligheten innan du köper. De brukar ha ett betydligt bättre utbud än vad man kan hitta i Sverige.
     
  8. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Fredde, nu tror jag bestämt att du får ta på dig läsglasögonen. För det första skrev jag inte att lurar utan ANR (läs; mina David Clark) filtrera bort allt motorljud. Det jag sa var att de filtrerar bort tillräckligt för att jag ska tycka det är komfortabelt. Jag tror säkert att det är stor skillnad på ett par lurar utan ANR och ett par med. Där får ju var och en avgöra om man tycker det är värt de extra pengarna det faktiskt kostar. Är man yrkespilot är det antagligen inget snack om saken, men som sagt, upp till var och en.
    Och nej, jag är ingen återförsäljare. Mina lurar är inte till salu! ;)

    Men som Feffe skriver, alla är olika och det enda rätta sättet är att prova lite olika och själv avgöra vad som passar just dig och din flygning.

    mvh. Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com
     
  9. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Charlie,
    tror det är du som får ta på dig de extra höga läsglasögonen. Då kommer du att se att jag hänvisade till den instruktörskommentar sobjerke återgav längre upp i tråden och inte till ditt inlägg... ;)
     
  10. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Fredde; Hehe det missade jag helt. Norska är för mig ett obekant språk och därför orkade jag inte läsa just det inlägget. Då får jag ursäkta min backsnap och önska en bra kväll haha! :laugh

    Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com
     
  11. Berg

    Berg Ny medlem

    Tack för svar

    Det verkar som om ANR lurar är att föredra om man är villig att öppna plånboken. Lightspeed Zulu som rekommenderas ligger på en fin prislapp om 850$. Bluetooth interface låter lockande, kanske lite overkill, men någon mobilanslutning vill man nog ha för säkerheten skull om radion lägger av.
    Av dessa "state of the art" headset håller jag nog fortfarande Telex Stratus 50D som favorit. Samma eller bättre dämpning som Bose X och Zulu samt mobil- och aux-ingång och ström via batteri eller jacket. Kanske är dom snyggast oxå? Dom är 180$ billigare än Zulu och 330$ billigare än Bose X.

    Får bara hoppas att dom passar mitt huvud. För som sagt bäst att prova först.

    Fortsätt gärna recensera era lurar, det uppskattas.

    //Andreas
     
  12. dypen

    dypen Medlem

  13. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Om du har pengarna och du tänkt flyga i många år...definitivt ANR, och BOSE. Brukar kosta $995 over there. "Originalet" bland ANR headsets. Det finns billigare konkurrenter, speciellt på senare har har några riktigt vassa lurar dykt upp. Jag satsade dock på ett par BOSE (när $-kursen var 6.00!)och stormtrivs. Jämförde innan köp mot David Clarks motsvarande variant. BOSE vann klart. Viktigt för mig att de är lätta och sitter bra med glasögon, vilket dessa gjorde. Sist jag kollade kostade dess €850 + moms i Sverige!

    Batteripack på sladden ska du definitivt välja. Enda undantaget är om du VET att du ska flyga flygplan med inbyggd strömförsörjning för headset. Antalet dylika avidyner dock är hittills (tyvärr) mycket begränsat.

    Om inte ANR...David Clark. Kommer garanterat överleva dig, oavsett ålder ;-) 13.4-modellen ska vara lite lättare, även om vikt inte är David Clarks starka sida. Kvaliteten är dock oslagbar, här får nog även BOSE se sig slagen.
     
  14. Berg

    Berg Ny medlem

    Har kommit fram till att ett par Lightspeed Zulu kanske är det säkraste kortet att satsa på. Verkar ju inte finnas en enda missnöjd ägare och i sverige är dom bra mycket vanligare än Telex.

    På Sporty´s Pilotshop kostar dom 850$ eller om man köper 3 headset samtidigt 808$.

    Vi är nu två personer och är det någon i forumet som vill bli den tredje? så kan vi köpa dom för 808$ ca 6000SEK :p i sverige kostar dom ca 9000SEK.

    Vi är tillbaka från USA i slutet av Juni.

    Skicka mig ett PM om du är intresserad.


    //A
     
  15. PIO

    PIO Ny medlem

    Jag har lightspeed zulu, är mycket nöjd. Flyger man fyra-sju timmar om dagen så gör det stor skillnad. Men om du ska flyga någon timme nu och då tycker jag absolut att du ska skaffa ett billigare passivt headset, peltor funkar.
     
  16. Kristoffer

    Kristoffer Ny medlem

    Jag kör Zulu. Funkar kalas. Svindyra som sagt men flyger man mycket gör det stor skillnad. Inte bara ljudnivån men den låga vikten och det låga trycket är superskönt. Raybans under klämmer inte alls.
    Har dessutom råkat ut för en Avionics Bus faliure så ingen radio, navaids eller transponder. Kunde då ringa upp tornet och ge en ETA så de kunde fiska fram lampan. Behändigt om man flyger från en flygplats med 370 000 movements per annum...

    Dessutom är den passiva dämpningen helt ok, glömmer ibland att slå på det!

    //K
     
  17. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Zulu = inte svindyra om man jämför med fabrikat som börjar på "B-" och slutar på "-ose" och inte är nååå bättre.
    Har man en gång skämt bort sej med aktiva lurar så känns det hedenhös för all framtid att nödgas hålla tillgodo med gammaldags dämpar-kåpor. Mer pengar, men prisvärt. Låt inte snålheten bedra visheten för många år framåt!
    Vad du än köper: kolla att ytterörat verkligen FÅR PLATS inne i kåpan! M a o: köp aldrig sådana som ligger an mot ytterörat, hur mjuka de än kan kännas under den första kvarten.
     
  18. joma

    joma Medlem

    Någon som har testat Sennheiser HMEC 460?
     
  19. PAB

    PAB Ny medlem

    Jeg har god erfaring med Senheiser 460. Er veldig godt fornøyd. Har kjøpt det hos Mypilotshop.com:e
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Specifikationen för dessa ser onekligen bra ut. Någon som vet om det finns någon butik i Stockholm som har dessa i sitt sortiment?
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. SeanMN
    Svar:
    0
    Visningar:
    614
  2. Tompa
    Svar:
    2
    Visningar:
    401
  3. Fix
    Svar:
    0
    Visningar:
    257

Dela sidan