Helikopterrån

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Micke_xyz, 23 September 2009.

  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Nu i morse rånades G4S värdecentral med hjälp av en helikopter som stulits från Roslagens helikopterflyg.

    Vem flyger en rånarhelikopter? Någon som vill ha billiga flygtimmar?
     
  2. diveman

    diveman Ny medlem

    Hej!

    Utan att spekulera i detta fallet, så kan man se på tidigare helikopterfritagningar från fängelser etc som skett utomlands.

    Vid något tillfälle så blev pilotens familj kidnappad och utpressning utövades på det sättet på att piloten skulle flyga.

    Sedan kan det ju också varit en helikopterpilot som inte är känd i Sverige, dvs kommer från ett annat land, men är enbart inhyrd för att flyga.

    Eller som du själv säger: En flygelev som vill ha lite billig flygtid! ;-)

    Mvh


    M
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Skulle vara intressant att höra hur tjuvarna gått tillväga för att sno helikoptern. Har de tjuvkopplat eller snott åt sig nycklarna?
    Vet inte vilka stöldskydd/lås som sitter i en Bell, men gissningsvis är det inget avancerat - det faktum att få kan flyga den är väl stöldskydd nog i de flesta fall. Men man ju misstänka att någon ur ligan varit där tidigare och rekat lite och kollat hur rutinerna ser ut. Förutom eventuella extra stöldskydd så vill man antagligen kolla en sån enkel sak som hur man tankar samt om de brukar lämna helikoptrarna fulltankade eller inte. Det skulle åtminstone jag vilja veta innan jag drog igång en sån där operation.
     
  4. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    -
     
    Senast redigerad: 4 Mars 2017
  5. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    VDn för det bestulna helikopterbolaget passar på att göra reklam för helikoptrar i allmänhet: "Det här visar ju hur användbar en helikopter kan vara"

    Det kanske är en PR-kupp?

    /Micke
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det har varit en del intressanta intervjuer med Polisen där det bl a hänvisades till hur svårt det är att få bygglov för något som har att göra med flyg. Man hänvisade även till ambulansflygets problem. Ganska intressant mot bakgrund av t ex Barkarbys öde.
     
  7. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Polisen står i ett tält på Värmdö. Ambulansen mitt i ett indstriområde i Gustafsberg...

    Sorry för OT, men kan någon förklara för mig varför man inte grupperar Polis- och Ambulanshelikoptrar på Bromma Flygplats? In och utflygningsvägar borde gå att ordna som inte stör flygtrafiken och vice versa. Bullerstörningar borde vara minimala om man har sin utgångspunkt på Lintasidan. Stora framflygnings- och MILJÖvinster vid uppdrag i centrala staden, där Polishelikoptern ofta hänger ovanför.

    Omgruppera allt GA-flyg och Polis/Ambulanshelikoptrar till Linta-sidan! Mycket plats finns, trots att någon smart typ byggt en soptipp (återvinningsstation) på flygplatsen...Onödiga banpassager undviks för GA-flyget, Polis/Ambulanshelikoptrar får en väsentligt höjd skalskyddssäkerhet. En gemensam tankstation skulle ytterligare minska behovet av banpassager. Allt i en miljö långt från närmsta bostadshus, men fortfarande i Stockholm (och inte ute i skärgården eller halvvägs till Västerås).

    Fotnot: Med GA menas här flygklubbar och privata mindre flygplan.
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Vild gissning är att det blir för dyrt.

    Förut stod polisflyget på ett utmärkt fält i Tullinge... sen vet alla vad som hände. Polis- och ambulansflyg är kanske ett case för fler mindre flygfält runt Sthlm?

    On topic, så tror jag att det är någon avdankad militär pilot från utlandet. Hkp-jobb växer väl inte på träd, och blir ngn tillräckligt desperat så går man antagligen med på ett dylikt jobb. Särskilt om det handlar om någon spänningssökande person.

    Om det handlar om en svensk pilot så känns det dock som en osäker inkomst: det finns tydligen bara ett par hundra hkp-cert i Sverige, och det bör vara en smal sak för polisen att kamma igenom dem efter misstänkta.

    Trist iaf att någon vill använda en lång utbildning till brottsligheter, om det nu inte handlar om utpressning.
     
  9. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Vad är det som blir så dyrt? Polishangaren är ju en "tälthangar" med tillhörande "kaffestuga".
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Är det nån som vet hur mycket en Jet Ranger drar i timmen? Och hur mycket tanken rymmer? Jamenar, de hade ju tur att det fanns tillräckligt med soppa...
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Den drar ca 100 liter/timme. Normaltank rymmer 75 gal och fyller man ända upp i röret får man i 96 gal (285L resp 365L). (Med 96 gal har man dock inte mycket lastkapacitet)

    De skulle ju inte långt så de kunde lätt ha haft med sig fyra jeepdunkar för säkerhets skull och fyllt innan de drog ut. Eller helt enkelt tankat i anläggningen eftersom ingen lär ha lagt sig i. Gör man det öppet tror ju grannarna att det rör sig om ärliga saker.

    Jag tror inte en sådan där operation baserar sig på tur. De var nog väl förberedda vad gäller bränslet. De skulle ju inte flyga mycket så de klarade sig ju med kanske 100L
     
  13. diveman

    diveman Ny medlem

    Hej!

    Om man nu vågar tro på något som tidningarna skriver så kan man se detta i Norrtälje Tidning:
    http://www.norrteljetidning.se//nyheter/artiklar/id/11108

    I den artikeln står det att en vit helikopter lämnade flygplatsen mellan 01-02. Det betyder att de har flygit någonstans och landat innan de gjort rånet strax efter 05. Då hade de ju gott om tid att säkra upp med bränsle.

    Vad är det för bränsle som man använder till en Jet Ranger? Jet-A1?

    /M
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Svar: Ja, men den går nog ganska bra på vanlig handelsdiesel några timmar också utan att motorn tar alltför mycket stryk.
     
  15. Jocke

    Jocke Medlem

    Nån serbisk före detta stridspilot är de spekulationer jag hört. Som verkar hyfsat rimliga...
     
  16. Housh

    Housh Ny medlem

    Vad grundar Du det på? (Att det verkar hyfsat rimligt)
    För kännedom är en Svensk pilot gripen!

    Det jag finner roligt är att han har valt toppförsvararen Silbersky som försvarsadvokat.. Jag menar, klickar det inte?

    // H.
     
  17. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Hoppas han hade CPL då så han inte flyg svart...
     
  18. Jocke

    Jocke Medlem

    Den teori jag hörde var att det fanns gott om piloter i före detta jugoslavien, i synnerhet serbien, som hade kompetens på typen. Och att många blivit av med jobbet. Och att det fanns nätverk i Sverige med kopplingar dit som pysslat med värdetransportrån.

    Men jag har också läst tidningarna och sett nyheterna så jag vet att de gripit någon från Roslagen. Tydligen någon som åkt dit för narkotikabrott tidigare.

    EDIT: Nu såg jag att han även är anhållen, så då har de väl en del på fötterna, kan man tänka.

    Den misstänkte kanske tänkte på Sikorsky när han begärde advokat? :)
     
  19. Kalle

    Kalle Medlem

    :)
    Jag tänkte mer på kompetensen för de flesta privatflygare har nog inte kapaciteten till en flygning som denna.
     
  20. Jocke

    Jocke Medlem

    Det verkar finnas nåt slags koppling till Serbien i alla fall:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3577353.svd
     

Dela sidan