Hur fungerar GPS KLN 94 tillsammans med Bendix/King Autopilot?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik, 16 Juli 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej. Jag har skrivit några trådar tidigare om en GPS som jag håller på och lär mig. Så här långt så har det varit väldigt intressant. Nu känner jag att jag har bra koll på själv funktionaliteten hos GPSen.

    Det jag nu håller på och läser in mig på är hur man nyttjar Bendix/Kings Autopilot KFC 225 tillsammans med KLN 94. Jag förstår att det är NAV-mode som ska användas på autopiloten, men är det allt för att den skall slavas mot GPSen och den färdplan som är aktiv där?

    Här finns en instruktion på hur man ska kunna använda GPSen tillsammans med autopiloten (sid 16-17):
    https://www3.bendixking.com/servlet/com.honeywell.aes.utility.PDFDownLoadServlet?FileName=/TechPubs/repository/006-18035-0000_1.pdf

    Det jag inte riktigt förstår är följande:

    Varför måste jag ställa in en en radial i detta läge? Sköts inte detta automatiskt med "styrdata" till autopiloten? :q

    Hoppas det finns någon med lite mer erfarenhet i detta ämne som kan förklara just hur denna procedur fungerar.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. DA

    DA Ny medlem

    Nu är jag inte helt 100% på den GPSen men vet hur liknande funkar och tror det är samma på den här.

    Du kan välja en radial från en GPS punk, (se bild på sid21(16-17)) på så sätt kan du välja valfri fyr, tex KAS på din GPS och välja en fyr som om det vore en riktig VOR fyr)

    Jag har själv använt funktionen när jag inte fått in en viss fyr och behöver flyga på en specifik radial. (vi har lite problem med designen på flygplanet så vi får inte in alla fyrar av nån anledning)

    mvh


    edit: visst är det kul att leka med en ny leksak =)

    äsh edit igen, glömde nog svara på din fråga:p

    när du lägger in en rutt i Flightplan så ska du inte behöva snurra på HSIn och du har NAV och GPS invalt på ditt CDI eller vad du nu har, utan den ska kunna tracka allt själv och klara av att svänga till en ny waypoint.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det du menar är att GPSen skapar en sorts virtuell fyr eftersom den har VOR-fyrens position i databasen?

    Förbaskat kul skulle jag vilja säga! :e Om "leksakerna" används på rätt så kan de avlasta en hel del vilket jag tycker är bra om man flyger i exempelvis trafiktäta områden eller om man gör långa sträckflygningar!

    Dum fråga kanske men väljer jag GPS på CDIn? :q

    I nuläget har jag lagt in mina egna USR-wpts (in-/utpasseringspunkter mestadels) som jag sedan lagt in i en färdplan på GPSen tillsammans med övriga brytpunkter. För att färdplanen ska bli den gällande så krävs det att den aktiveras. I min värld så är nu GPSen färdigkonfigurerad.

    Enligt mitt sett att se det så ska jag nu bara behöva aktivera AP tillsammans med NAV. Då ska AP läsa informationen från FPL i GPSen. Nu var det ju inte exakt så de skriv i det exemplet som jag refererade till innan så det återstår att verifiera detta imorgon.

    Ytterligare en liten fråga angående GPSen. Man kan använda två olika typer av moder, LEG och OBS i GPSen. Använder jag OBS när jag vill flyga på radialer mot VOR-fyrar och LEG när jag vill flyga mer mot bestämda koordinater? Är det rätt tolkat? Det stod nämligen lite kryptiskt om detta i manualen.

    Edit:
    Lusläste manualen för autopiloten och får här en lite djupare förklaring till NAV-mode:

    Mvh
    Fredrik
     
  4. DA

    DA Ny medlem

    >Det du menar är att GPSen skapar en sorts virtuell fyr eftersom den har VOR-fyrens position >i databasen?
    Precis!

    >Förbaskat kul skulle jag vilja säga! :e Om "leksakerna" används på rätt så kan de avlasta en >hel del vilket jag tycker är bra om man flyger i exempelvis trafiktäta områden eller om man >gör långa sträckflygningar!

    Jag tycker bara det finns fördelar med ny teknik, den är till för att användas!

    >Dum fråga kanske men väljer jag GPS på CDIn? :q

    Eller på HSIn, vet inte hur det ser ut i din kärra, du ska iaf kunna välja på nått ställe om du vill att ditt instrument ska ta information från NAV eller GPS.

    >I nuläget har jag lagt in mina egna USR-wpts (in-/utpasseringspunkter mestadels) som jag >sedan lagt in i en färdplan på GPSen tillsammans med övriga brytpunkter. För att färdplanen >ska bli den gällande så krävs det att den aktiveras. I min värld så är nu GPSen >färdigkonfigurerad.

    >Enligt mitt sett att se det så ska jag nu bara behöva aktivera AP tillsammans med NAV. Då >ska AP läsa informationen från FPL i GPSen. Nu var det ju inte exakt så de skriv i det >exemplet som jag refererade till innan så det återstår att verifiera detta imorgon.

    Låter rätt, glöm inte att välja GPS på instrumenten sen NAV på AP.

    >Ytterligare en liten fråga angående GPSen. Man kan använda två olika typer av moder, LEG >och OBS i GPSen. Använder jag OBS när jag vill flyga på radialer mot VOR-fyrar och LEG >när jag vill flyga mer mot bestämda koordinater? Är det rätt tolkat? Det stod nämligen lite >kryptiskt om detta i manualen.

    När du klickar i OBS så kan du precis som du säger välja en radial från en punkt.

    Och troligen LEG annars, på garmin heter det CDI.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    DA, tack för de snabba svaren!

    Jag flyger en Cessna 172, från år 2000. Den har den nyare typen av instrumentering.

    Återkommer imorgon när jag har gjort en testflygning. Håller för övrigt med dig om att tekniken skall användas om den finns tillgänglig!

    Redigerat:
    På en bild som jag tagit från cockpit har jag nu lyckats identifiera den knapp som gör att man kan växla mellan GPS och NAV avseende den information som skall skickas vidare till AP. Då har ytterligare en pusselbit fallit på plats. Nu känns det mesta logiskt igen!

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag väcker den här tråden till liv igen då jag ännu inte har lyckats finna en lösning på exakt hur GPSen och autopiloten skall vara konfigurerade för att fungera ihop i den Cessna 172 som jag oftast flyger.

    I min värld behövs följande göra (i teorin, efter att ha läst manualen) för att få det att fungera:

    1. Aktivera färdplan i GPSen som i sin tur är inställd på LEG-mode.
    2. Aktivera autopiloten i NAV-mode och knappen GPS/NAV skall stå i läge GPS.

    Trots detta så har jag ännu inte fått det att fungera.

    Nu har jag läst vidare i informationsmanualen och hittat följande text som jag tycker är rätt intressant:

    Om jag förstår det hela rätt så har Roll Steering-funktionen till uppgift att automatiskt utföra kursändringarna allt eftersom navigeringspunkterna avverkas. För att kunna avgöra huruvida den Cessna 172 som jag brukar flyga är utrustad med denna funktion eller ej så måste jag först kolla upp serienumret.

    Vidare så finns det ytterligare ett textavsnitt i manualen som säger följande:

    Detta förfarande används som jag tolkar det om autopiloten inte är utrustad med Roll Steering. Då måste HDG-buggen vara inställd i den riktning du flyger omedelbart innan NAV-mode aktiveras för att autopiloten skall ha en referenskurs och kunna räkna ut vilken bankvinkel den skall ha med hänsyn till aktuell fart och avstånd till framförvarande brytpunkt.

    MatsB, vi kanske kan ta en flygtur tillsammans lite längre fram så får du visa hur det ska gå till?! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Idag kan jag med glädje rapportera att jag äntligen lyckats reda ut hur GPSen (KLN 94) och AP:n (Bendix/King KAP 140) fungerar tillsammans!

    Det känns riktigt häftigt, men kanske framför allt avlastande, att nu kunna utnyttja den på det sätt som det är tänkt! Dock kan jag väl säga att den inte är helautomatisk utan kräver viss handpåläggning inför varje brytpunkt för att den skall kunna beräkna "capture point" för nästkommande track. Det här är något som jag tror jag kan leva med om man ser till de fördelar som den för med sig! :tup

    Mvh
    Fredrik
     
  8. Erik

    Erik Ny medlem

    Även med Roll Steering måste du ju ställa om HDG-buggen t.ex. vid APR mode då du ska fånga en ILS, då är ju inte GPS'en inblandad. Har man HSI kan man ju välja interceptvinkel godtyckligt, om inte måste du använda HDG-buggen för att tala om inkursen för autopiloten. Därefter styr den själv 45 grader intercept, vilket tyvärr är lite mycket och ofta resulterar i en stor översläng. Detta kan vara lite enerverande om man radarleds med en snävare vinkel och försöker gå över till APR mode varvid fpl svänger åt fel håll!

    Det finns dock ett knep. Om man efter sista kursjusteringen först trycker bort HDG, varvid AP'n övergår till wing level mode, och därefter aktiverar APR kommer den att fortsätta rakt fram (om du flyger rent...) och snyggt och prydligt intercept'a ILS'en.

    Annars funkar roll steeringen utmärkt (i min C172 med KLN94 och KAP140). Då man ligger på tracken styr GPS'en själv från leg till leg oavsett hur man vrider på HDG-bug och CDI.

    Erik
     
Laddar...

Dela sidan