Hur går en "hand-over" till mellan flygledare?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 4 April 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Flygledare lämnar ju över trafik till varandra (kanske enbart gäller IFR?) mellan olika kontrollområden. Jag är lite intresserad av hur detta går till rent praktiskt. Ringer de upp varandra på telefon eller är det ett datoriserat system som sköter detta?

    Vid ett par tillfällen när jag har flugit på VFR-färdplan har jag fått klart att stiga upp till planerad höjd i TMA:t direkt av flygledaren i tornet. Då har vederbörande alltså pratat med flygledaren i kontrollen som godkänt mig upp till den höjden? Vanligtvis brukar jag bli överlämnad till kontrollen där jag själv får ropa upp och begära högre höjd. Vilken metod som används, har det att göra med arbetsbelastningen i tornet?

    Som sagt, lite nyfiken på hur det fungerar rent praktiskt!
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    Jag har suttit med på ATCC vid arlanda vid Stockholm TMA en dag och fick se hur det gick till.

    Det är ju inte vid alla områden som tornet och tmat är två olika personer. Tex, Borlänge, Västerås, Sundsvall. Där är det samma person som har han om tornet och tmat.

    Vid en handoff så är det inte direkt nån kontakt man har med varan. Inom TMAts olika sektorer så sitter dom brevid varan och kan prata med varan direkt. Däremot vid områdeskontrollen. Alltså FIRen, Sweden control sitter dom en bit bort. skulle det vara nått speciellt så ringer man till varan. Brukar gå lättast så.

    Vet inte om nån blev smartare av det här men. :p
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har inte full koll på vilka rutiner de har. I mitt fall rör det sig om tornet i Norrköping och Östgöta TMA. Mig veterligen så är dessa två kontrollfunktioner geografiskt separerade.
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    Ah just det. Östgöta är ju en av dom större tmana som har fler flygplatser under sig.
    Så där är det nog separerat. Men då pratar dom väl helt enkelt med varan.
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Det varierar mellan olika torn, inflygningskontroller och områdeskontroller hur man gör. Det normala är att tornet får klarering av inflygningskontrollen som i sin tur får vidare klarering från områdeskontrollen. Detta kan göras genom att man antingen frågar direkt om de sitter bredvid varandra, via telefon eller via elektronisk klarering. Det sista innebär att man har ett standardförfarande där t ex tornet skickar en begäran om klarering elektroniskt och inflygningskontrollen skickar tillbaka ett "OK" meddelande som innebär att flygningen är godkänd enligt standardförfarandet. Det kan vara något i stil med SID för gällande bana och en höjd.

    Inom ATCC går mycket elektroniskt, men det blir ändå många telefonsamordningar. Det kan vara direktroutningar, speciallösningar eller att man vill lämna vidare någon extra information.

    I tornen på de mindre flygplatserna där man inte har någon separat inflygningskontroll hoppar man bara över ett steg; tornet pratar direkt med kontrollcentralen.

    Hur som helst, telefonen används flitigt!
     
  6. gramlin

    gramlin Medlem

    När jag var på besök på ATCC så användes snurrstolen och glada hojtanden på formen "Kan du ta GOTHIC direkt mot XXX på nivå YYY?".

    Verkar funka oxå.
     
  7. Knorren

    Knorren Medlem

    Det magiska ordet för klarering från kontrollzonen rätt upp i TMA brukar vara "färdplan" :)
    ATC gillar när vi åker på färdplan, då får man ofta gena in i kontrollzoner samt stiga/sjunka i TMA direkt.
     
Laddar...

Dela sidan