Hur upplöses konvektionsmoln?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Fredrik, 18 Februari 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har läst och försökt ta reda på hur konvektionsmoln löses upp men jag har ännu inte lyckats hitta något svar som jag är nöjd med.

    Konvektionsmoln, de bildas ju genom att markytan värms upp. Upp mot himlen stiger sedan varma luftblåsor. Dessa stiger till en höjd då luftblåsan har samma temperatur som omgivande luft. Vid denna höjd påbörjas konvektionen (avkylningen), dvs den varma luften (i gasform) kyls av var på små vattendroppar fälls ut och tillsammans bildar det vi uppfattar som vita fina sommarmoln.

    Min egentliga frågeställning är hur de slutligen löses upp? Ju längre dagen lider ju mindre värmer solen upp jordytan och det stiger följdaktligen färre luftblåsor mot himlen. Det är jag med på. Men upplöses ett moln så fort dess "födokälla" försvinner? Kan det vara så? Ett moln kan ju exempelvis fortfarande existera trots att det drivit iväg med vinden flera mil bort från den plats där det bildades. Just upplösningsprocessen, hur den processen ser ut, är jag intresserad av och vad som påverkar den.

    Hoppas någon kan förklara/tydliggöra detta för mig!
     
  2. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Tjena

    Detta var en mycket bra fråga.
    Lite pinsamt att jag inte kan svara på den eftersom jag är godkänd i Met på ATPL.
    Men jag tittade i min bok och jag hittar inget.
    Däremot har jag en teori hur de kan vara: Luftbubblan som stiger adiabatiskt har inget utbyte av luft, det är därför det kallas en bubbla...
    Men troligen utsäts den för mycket vindar och vi vet ju alla att det förekommer mycket turbulens i dem. Detta kanske slår hål på bubblan och luften inne och ute blandas. Luften inne i bubblan har ju kondenserats eftersom den är kallare, nu värms den upp i blandningen och molnet försvinner.
    Men jag är inte säker på detta, får kolla med min met-lärare.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det kanske blir någon form av reverserad process där vattendropparna i molnet återgår till gasform då temperaturen i molnet stiger ovanför daggpunkten för aktuell höjd?

    Dimma vet jag att den löses upp bl a genom tillförsel av luft som har en temperatur över daggpunkten. Tilltagande vind i gränsskiktet vid marken och uppblandning med torr luft från ovan bidrar också till att dimman löses upp.

    Det är kanske en liknande process för konvektionsmoln?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Eftersom jag inte kunde stilla min nyfikenhet i denna fråga mailade jag en meteorolog på SMHI som gav mig ett mycket utförligt svar som jag nu känner mig nöjd med. Meteorologen säger dock att det inte finns några enkla samband i hur moln bildas och upplöses.

    Nedan är svaret i sin helhet...

     
  5. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Jag har en liten kommentar till hur konvektionsmoln upplöses.
    Som tidigare nämnts så hävs den uppvärda luften och temperaturen avtar med höjden. Vid en viss höjd är luften mättad och luftfuktigheten kondenserar.

    Nu är det ju så att även molnen påverkas av gravitationen, så hela molnet sjunker sakta och när vattendropparna kommer nedanför den höjd där kondensationen skedde på vägen upp så sker nu naturligtvis det omvända, vattnet förångas. Det är därför stackmoln har slät undersida.
     

Dela sidan