Importkostnader från USA

Discussion in 'Café Flygfyren' started by jowe90, Aug 5, 2008.

  1. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Hej allihopa!
    Är det någon som har koll på kostnader (tull, moms, transport, ev. omregistrering mm) i samband med import av Cirrus SR20 G2?

    Är det någon som har erfarenhet av SR20:n, och isådantfall ge en beskrivning av fördelar/nackdelar i fårhållande till "likvärdiga" plan?

    Är det någon vits att importera själv från USA?

    Vilka andra flygplan anser ni konkurrerar med SR20?

    Har tittat lite på dethär objektet: http://www.cirruslink.com/preowned/aircraft/acinfo.aspx?id=1442

    Tacksam för svar :)

    MVH Johan Wedsberg
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    Har ingen riktig koll på vad och hur man importerar maskiner, men jag tror att det kan vara vettigt att gå via en agent som hanterar papperexercisen och fraktar över maskinen till europa eller Sverige.

    Flygmässigt är SR20 mycket trevlig att flyga. Den är snabb och hal så det gäller att planera sina approacher i god tid och hela tiden ligga före maskinen. Spakplaceringen vänjer man sig snabbt med, men jag tycker i alla fall att maskinen är mer designad till att flygas med autopilot än att bara handflygas. Men det är absolut inga problem att handflyga men det är en high performance maskin som kräver lite mer än en PA28 / C172.
    Avioniken är trevlig med Avidynes (som jag fortfarande tycker är snyggare än Garmin 1000, trots att jag flyger DA-40 TDi G1000).
    Vad hade du/ni tänkt använda maskinen till då?
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Noen her på forumet som har vært gjennom registrerings prosessen ved flykjøp som kan sette opp punktvis hva som må dokumenteres, eventuelt import fra naboland eller USA?

    Fant denne informasjonen vedrørende flyprising fra 2007 hos en nordisk forhandler.

    Ferry til Norge ca. USD 12000,- Evt. fly maskinen hjem eller noen som er kapable for dette: http://n756ds.blogspot.com/
    Registrering i Norge ca. NOK 40000,- (antar dette er vederlag for omkostninger til forhandler)
    Gebyrer til Luftfartstilsynet ca. NOK 7000,-
    Montere ADF ca. USD 5725,-
    Montere DME ca. USD 7090,-
    25% merverdiavgift til staten (tror dette er av totalen med frakt)

    Eksempel:
    Fly priset til USD 254500,- med G1000 med ADF og DME ca. pris NOK 2.140.000,- ferdig registrert inkl. 25% mva levert klargjort i Norge.

    Senere på året 2007 kunne de friste med følgende tilbud "Gratis registrering ved flykjøp, altså minus NOK 40000,-" Se det på en annen måte er ikke NOK 40000,- veldig bra rabatt på beløpet NOK 2.140.000,- Utgjør 1,87% av totalbeløpet :)
     
  4. wingh

    wingh Ny medlem

    Flyger en SR20 2007

    avidyne, osv.

    Mycket mycket trevlig maskin, bra reseplan och känns visst lite hal kanske men man vänjer sig snabbt med högre approach speeds.
    Lite spännande vid klafflös landning då gäller det att passa sig för att inte dra "gumpen" i backen.
    Efis- dubbla 430, bra AP gör det till en maskin som stressar av dig som pilot och du kan vara koncentrerad på att hålla reda på var du är, planera i god tid dock vill det till att man har koll på systemen annars kollrar man bort sig i det istället och då själper de snarare än hjälper.

    ps den är rollsnabb! :lol:lol:lol
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Jeg liker godt DA-40-180 G1000, ikke TDi :)

    Hva er det som er de store forskjellene på Avidynes kontra G1000 og hvorfor foretrekker du Avidynes ?
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    Avidyne ska vara mer lättanvänd än G1000 enligt de som kört båda.
     

Share This Page