Intyg om förlängning av SEP(L)

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av henke, 3 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. henke

    henke Ny medlem

    Hej,

    Förlängde min behörighet i Juni (för första gången) och skickade in blanketten till TS. Har inte hört ett pip från dom sen dess, borde jag ha fått någon bekräftelse på att dom faktiskt mottagit pappret eller är det här nåt som dom inte brukar göra?


    Tack,
    //H
     
  2. equallo

    equallo Ny medlem

    förnyelse

    Jag förnyade min i juli detta året, också för första gången. När det nyss var 23 dagar kvar tills SEP skulle förfalla ringde jag till TS och frågade vad de höll på med. De sade: titta i ditt cert, har inte kontrollanten skrivit sin signatur där kostar det 640:- för oss att skicka ut ett nytt, och det vore ju onödigt. Så har inte kontrollanten skrivit sin signatur, se till att han/hon sätter sin underskrift att ditt SEP är förnyat... slut citat
     
  3. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej,
    Jag har ytterligare en fråga på denna gamla tråd, jag skall i år förnya min behörighet, rättare sagt i Juli (SEP)
    Om jag skickar in intyg på förnyelse av SEP, säg i maj. Blir den nya giltighetstiden på SEP då från maj och 2 år framåt, eller från den dag jag flög upp och 2 år framåt ?
    Skickar transportstyrelsen ut ett nytt certifikat, eller behåller man det gamla?
     
  4. frazer

    frazer Medlem

    Klass-behörigheter skrivs in i nuvarande cert, som sedan förs över till ett nytt när certifikatets giltighets gått ut och TS gjort ett nytt. Om du köper ett cert på lång tid får du med andra ord ett antal förlängningar på samma fysiska papper.
     
  5. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Tack Frazer.
    Innebär detta att förlängningen utgår från den dag och 2 år framåt som kontrollanten skriver under i ens certifikat eller från ordinarie utgångsdatum alltså 2 år efter förra förlängningen och 2 år framåt?
     
  6. joflin

    joflin Medlem

    Måste nog be att få korrigera "D."-frazer lite. I vår nya Europeiska samförståndstid sedan två veckor, kommer väl flygcerten gälla tills vidare, länk; http://www.transportstyrelsen.se/sv...rifter-om-personal-inom-civil-luftfart/Pilot/
    CITAT*...nya Del FCL-certifikat från och med den 8 april 2013. Dessa certifikat har obegränsad giltighetstid...*SlutCITAT

    Dock verkar inte (den förmodat) nya myndighetsavgiftsföreskriften vara fastslagen/publicerad ännu !?
    (länk till gamla, där väl årsavgiften för svenska JAR-flygcert:en var PPL:640/år CPL:2660/år
    (sedan årsskiftet 2013, detaljlänk på GEN-erell 2012:99)
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Regelpaket-allmanflyg/Flygplan/ ),

    men så vitt jag förstår ska TSFS-myndigheten fortfarande vara självfinansierad, så årskostnaden
    kommer nog bara formuleras om till "rating"-dito...
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Det är skillnad på certifikat och behörigheter.
    Du har behörigheter i ditt certifikat och det är enbart certifikatet som kommer att gälla tillsvidare.

    För att svara på din fråga, behörigheten SEPL förlängs från det datum som den förfaller, inte dagen som kontrollanten förlänger behörigheten i ditt certifikat.

    Exempel,
    Din SEPL förfaller 2013-06-30
    Du genomför din PC 2013-05-15.
    SEPL förlängs till 2015-06-30

    Mvh/Daniel
     
  8. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Tack Daniel,

    Nu förstår jag hur det ligger till.
     
Laddar...

Dela sidan