Är det nån som har erfarenhet av ventiler som kärvar på flygmotorer och vad blev åtgärden? Blev ingen flygning igår eftersom jag konstaterade att en cylinder saknade kompression och en googling visar att det inte är alldelens ovanligt att ventiler fastnar, både Lycoming- och Continentalmotorer verkar kunna drabbas och det kommer ofta när motorn startas en varm sommardag och det stämmer ju i det här fallet.
Det här är högst intressant. Inget jag tidigare hört talas om? Hur kom du på det? Kände du det när du drog runt motorn?
Det var ganska uppenbart när jag startade att den bara gick på tre burkar så jag stannade och drog runt den och då var det uppenbart lägre komp på en cylinder. Borde dock ha märkt det innan, drar alltid runt motorn två varv just för att kolla kompen innan start men jag reagerade inte på att den slog över två kompressioner utan tänkte att jag tog i lite för hårt. Är en O-200 i en MIF-9:a
Sotskärning blev domen. en ventil satt fast pga för mycket sotavlagringar. Efter att cylindern demonterats och allt polerats upp så går den som den ska igen. Baserat på det som finns skrivet i ämnet på internet så är min egen gissning att otillräcklig utmagring är en bidragande orsak till att sånt här uppstår.
Har hört om det där med sotade ventiler någon gång och demontering / polering var lösningen. Att magra är ju en liten konst som man måste lära sig bemästra, i alla fall med tiden. Nästan alla motorer är ok att magra i alla fall på lägre effekt. Blyad bensin ger en del avlagring både på önskade och oönskade platser, enligt mekaniker Helicraft nordflyg där jag servar är dock avlagringarna som värst på dem som kör på bilbensin.