Köp en turbinkärra för mindre än en begagnad Cirrus!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam Frisch, 1 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Tar lite tid att jaga, men oftast är det rätt simpla lösningar när man väl hittar det. Finns faktiskt väldigt få riktigt dyra delar på många tryckkabiner - outflow valves är billiga att renovera och lister etc är oftast inte så dyra heller. Vanligaste på äldre kärror är många små läckage - golv, dörrar, fönster, lister etc. I mitt fall är vi rätt övertygade om att vingrötterna och golvet är största boven i dramat, eftersom fönster och pedalerna är fixade redan.

    Som det är nu klarar hon bara 2 psi, dvs en 12000ft kabin vid 17000ft. Hon borde vara över 4psi (certifierade är 4.2psi), så nånstans är det ett rätt stort ackumulerat läckage. Hoppas kunna flyga henne utan nya inredningen till expert på detta som kan fixa.
     
    Senast redigerad: 19 December 2016
    • Gillar Gillar x 1
  2. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Häromdagen, det perfekt behovet för flygplan som inte kunde tillfredsställas pga avioniksuppgradering: Skulle upp till Svenska konsulatet i San Francisco över dagen bara för att hämta mitt nya svenska pass (av nån anledning har dom alltid konsulaten i städer där det bor mindre svenskar än LA, vilket saknar helt logik..). Öppetid mellan 9 och 12. Hade ju varit alldeles perfekt för Commandern - 1,2t dit, landa Hayward (KHWD), ta en Uber, sen 1.2t hem. Istället fick jag sitta som en sardin på Southwest gamla 737:a...

    Livet är tufft. ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Synd att du inte har nya avioniken i ordning än!
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    De kanske tänker att små svenskar har det svårare att ta sig längre sträckor? =P
    (Sorry, mindre/färre är ett sådant där misstag jag alltid fnissar lite åt när jag ser. Inget illa ment.)

    Känns som att det i USA finns många fler sträckor där eget flygplan "lönar sig" tidsmässigt och kostnadsmässigt. Här i Sverige tycker jag många sträckor har bra tågtäckning där det blir svårt att motivera eget flygande med annat än att det är så mycket trevligare. Det är väl i öst/västlig riktning då där man inte kan förlita sig på stambanan. Kanske även norröver att det finns fler ställen där eget flyg lönar sig även tids och kostnadsmässigt (kostnadsmässigt för den enskillda resan då, skall man räkna in alla relaterade kostnader blir det nog svårt att se en ekonomisk fördel som privatperson).
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror inte riktigt att det stämmer. Visst har vi till viss del tåg, men många sträckor är omöjliga att göra på det sättet om man vill vara hemma samma dag. Sedan har vi också allt som ligger på andra sidan Östersjön. Jag tror att det finns en större vinning än vad man kan tro. När man väl börjar räkna på vad leasingbilar och "högre" tjänstemän kostar i timmen så tror jag att man mer eller mindre kan räkna hem investeringar för flygplan och samtidigt se det som en utökning av sin business. Man kan göra fler möten och så vidare om man kan resa snabbt och smidigt.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah, men nu pratar du "business". Där tror jag säkert man kan se en vinst. Jag paratade om att flyga själv som privatperson. Du har helt klart en poäng med "över Östersjön" men jag menade mer inom Sverige även om jag nog inte var så tydlig med det i mitt inlägg (sen täcks väl över Östersjön även av mitt öst/väst-undantag även om det inte var så jag menade med det undantaget).
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Man får utgå från att man redan äger flygplanet och räkna på den enskilda resan. Då skalar man av overheadkostnader som man ändå skulle haft.
    I höstas flög jag tillsammans med två andra från Stockholm till Malmö och tillbaka i ett flygplan som marschar ca 125-130 kt. Kostnaden med flygplanshyra och parkering över helgen var ca 7-8000 kr räknat på 1500 kr/h. Hade jag ägt flygplanet och redan lagt ut fasta avgifter så hade jag nog kunnat räkna på 1100 kr/h. Jämför man det med att flyga ner reguljärt så är det inte mycket dyrare. Det är åtminstone tillräckligt nära för att motivera den lilla extra kostnaden.

    Kalkylen går att motivera vid samåkning, annars blir det svårt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Ja, att få ihop det alls när man åker själv är nästan omöjligt. Ibland kunde den korta turen till Las Vegas från LA "nästan" funka på papper. Med min gamla kärra Aerostaren tog det 55min dit. Den drog ungefär 30gal, dvs 113l en väg, så ca 225l ToR. Kostnad ca: 1900kr. Sen var det minst det dubbla till i reserver, så låt oss säga runda slängar runt 6000kr. Det var ibland vad en flygbiljett kostade om man inte jagade lågprisbiljetter. Definitiv billigare än en business class biljett. Och tidsmässigt var det en vinst på ca 3timmar, så om tid är pengar....

    Intressant nog märkte jag att upp till 1000nm i Aerostaren, så var jag nästan alltid snabbare dörr till dörr än ett reguljärflyg. Efter det, så vann flygbolagen i tid. Nästan aldrig var jag billigare. Och speciellt på dom längre turerna, där är det verkligen stor skillnad i pris - flygbolagen mkt, mkt billigare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är först när tid är pengar som det kan gå ihop. Och så är det sällan när man inte har något tjänsteärende. :)
     
    • Håller med Håller med x 2
Laddar...

Dela sidan