King of Hispano Aviacion HA-200

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 30 September 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mjukis, de här bilderna är du väl nöjd med?! ;)

    http://www.flygfyren.nu/picturelibrary/member/thumbnail/445.jpg
    http://www.flygfyren.nu/picturelibrary/myprofile/profile143.jpg

    Kul att det går bra för dig där borta! De flesta tar sig ju igenom sin flygutbildning för att sedan sitta och flyga jet/prop från punkt A till B. Du däremot verkar få vara med om en hel del intressanta flygupplevelser! :tup

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Stridspilot måste vara det mest attraktiva yrket man kan ha? :p
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Hehe, A till B har aldrig varit jättelockande för min del faktiskt, även om det förekommer. Nu under helgen var jag FO på en Hawker 800 från KCMA till KSJC och sen ner till KLAX. I vanliga fall är det ju så att kunden har planet eftersom han vill vara flexibel. Det innebär för besättningen att man gör daglig, knappar in färdplan osv och sen sitter i ett otal timmar och väntar på att paxen dyker upp varvid man helt plöstligt ska vara i luften för fem minuter sedan. Sedan landar man någonstans och så börjar processen om åt andra hållet. Den här gången hade jag tur och passageraren gav oss backstagepass till sin konsert, vilket var ett tacksamt undantag från att stirra på insidan av ett hotell.

    Den första bilden du länkade där är tagen på FL270 över Mojaveöknen när vi åkte upp förra helgen för att göra lite experiment med trycksättningen. Finns en till på http://mjukis.bilddagboken.se tillsammans med den alltid obligatoriska bilden på höjdmätaren :p
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Mjukis, är du typflugen på den där kärran? Helt sjukt nice :D
    Skulle döda för att få flaxa med i en sån där någon gång :tup
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    @Fakkah

    Japp, jag ar instruktorstypad i den. Faktiskt ett grymt enkelt plan att flyga. Klarar man av en Cessna 172RG och kan vanja sig vid lite hogre hastigheter sa klarar man typutbildningen pa 2 flygtimmar, plus nagra timmars markplugg.
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Vad är det mer som krävs än PPL?

    Klassas det som stridsflyg?
    *exploderar av frågor* :p
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det är ett stridsflygplan, men vi har pga taskig Kalifornsk lagstiftning inga kulksprutor i den :(

    Man behöver PPL, ME och 1000 total time för att få typa sig i kärran. Det är mer eller mindre samma (utöver ME då) för alla flygplan i kategorin (Experimental Exhibition), t.ex SAAB Draken eller P-51 Mustang (utom vissa modeller av Mustang som är en produktionscertad kategori nuförtiden).
     
  8. tadaa

    tadaa Ny medlem

    Oj vad jag längtar tills jag får mitt CPL
    Towe skulle kunna få bli min första passagerare... :)
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Aha, så stridspiloter har PPL, ME & IR?

    Får man verkligen susa omkring med en kärra som är klassad som stridsfp?
     
  10. mjukis

    mjukis Ny medlem

    I USA har generellt sett stridspiloter inga cert alls. De kan dock genomga en sorts konvertering mellan sin militara utbildning och civila cert. Oftast kravs dock en viss vidareutbildning. Stridspiloter i USA lar sig ju valdigt lite om luftrum, civil kommunikation osv.

    Vad galler att flyga "stridsflygplan", sa har ju faktiskt Piper J3 "Cub" anvants som stridsflyg hos USAF CAP med en liten bomb att fallas mot ubatar pa 40-talet, och dem far man ju flyga runt i hur man vill. Hur det ligger till med pensionerade stridsflygplan i Sverige har jag ingen aning om, men det finns t.ex minst ett dussin SAAB J35 Draken i Kalifornien som flyger, civilt :)
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha, civilflyga draken! Respekt!

    Så man skulle kunna säga att PPL flygare gennerellt har mer behörigheter än stridsflygare?
     
  12. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det beror nog pa din definition av behorigheter. Jag hade sagt att en stridsflygaren har fler behorigheter. Han far ju skjuta sonder saker ;)
     
  13. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha det är sant!

    Men förövrigt/utöver DET?
     
  14. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Hur det ligger till i dagsläget är jag inte 100 på, men när F-14 fortfarande användes aktivt här så kunde en F-14-pilot vid avslutad tjänst byta in sina militära behörigheter mot ett FAA CPL med IR och ME. På min skola hade vi ofta elever från den närliggande USN-basen (KNTD, Pt. Mugu NAS) som ville plugga upp kommunikation, luftrum, navigation osv. Lite roligt att se nymyntade 20-något-åriga flyglärare med 300 timmar i Cessna 172 stå och predika för gråhåriga stridsflygare med tusentals timmar och aktiv tjänst runt Persiska Viken. ;)
     
  15. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha, förstår vad du menar :laugh

    Skulle vara så sjukt häftigt att vara pilot inom flygvapnet..
     
Laddar...

Dela sidan