Läste just haverikommisionens rapport om en JAS39C som landade med infällt landningsställ: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM 2012_02.pdf En lustig grej som beskrivs i den här rapporten är att flygplanet sägs ha en koppling mellan skevroder och sidroder som gör att planet girar höger när man ger skevroder *vänster*. Haverikommisionen brukar vara noggranna, så jag gissar att de har rätt i rapporten. Men visst låter det väl konstigt? Varför är planet byggt på så vis? Det normala är väl att man vill ge sidroder åt vänster när man ger skevroder åt vänster. Eller gäller inte samma princip för jetjaktplan med deltavinge? Citat från rapporten: "När föraren med tipp- och rollutslag försökte hålla flygplanet rätt på vingarna och med låg nos blev styrsystemets roll-gir-koppling (Aileron to Rudder Interconnect, ARI) aktiv, och korskoppling till förarens skevroderutslag åt vänster fick sidrodret att gå ut åt höger"
Svaret står i stycket under i rapporten : "När höger vingspets tog i banan erhölls dessutom på grund av flygplanets lutning en sidlast, som styrsystemet försökte kompensera med ytterligare sidroder-utslag åt höger för att ”flyga rent”. Detta sidroderutslag åt höger hade stor inverkan, och fick flygplanet att vrida sig åt höger." Det är helt enkelt datorerna ombord som beordrar roderutslag i styrsystemet i Gripen. Med andra ord kan man säga att föraren "önskar" en riktning flymaskinen ska flyga i och sen är datorerna som styr ut roderytorna åt lämpligt håll.
okay, så det var mer det faktum att flygplanet lutade som gjorde att sidrodret gick ut åt höger än att piloten höll spaken åt vänster?
Eller en kombo delvis. Rodren är inte fysiskt kopplade på något sätt utan det är helt enkelt så att flygplanet trodde att det flög eftersom stället inte var ute och moden var Combat, och då försöker datorerna få flygplanet i ett rent Flygläge.