Korsa CTR vs Driftfärdplan

Diskussion i '060 Navigation' startad av Micke_xyz, 27 April 2010.

  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Men är Bromma alltid CTR eller TIZ? I höstas hörde jag två allmänflygare som flög tillsammans och använde Bromma-frekvensen för att hålla kontakten med varandra.
     
  2. Jocke

    Jocke Medlem

    Nejnej, det normala är att det är CTR när flygplatsen är öppen och G-luft annars. Informationstjänsten var ett undantag - tror det var typ när personalen av någon anledning var kvar i tornet men flygplatsen var stängd. Det varade dessutom bara en kort stund, sen blev det G-luft.

    Och när man är inne och flyger G-luft över city är det typiskt bra att hela tiden säga vad man gör på brommafrekvensen, även om man inte måste det. Det är ju en del ambulanshelikoptrar och sånt som snurrar där, plus att det brukar vara en del "turistflygning" också, med piloter som kanske har uppmärksamheten riktad mer mot marken än luften omkring sig.
     
  3. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Nu har jag åkt min runda, det gick alldeles utmärkt att korsa Västerås CTR. När jag kommit in en bit blev jag klarerad att köra söderut för att sedan lämna via Eskilstuna TIZ på östra sidan om CTR:et.

    Det förstörde ju min driftfärdplan något men det var ju ingen större grej. Bensinen tar ju inte slut av en sån sak direkt, då är nåt annat i planeringen fel.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul att höra att det gick bra! :)
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det finns där, om än väl gömt. :)


    AIP AD 2-ESOW-1-1

    http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESOW/ES_AD_2_ESOW_en.pdf

    ESOW AD 2.3 Operational hours

    2.3.7 ATS Ref AIP SUP/NOTAM



    AIP SUP

    http://www.lfv.se/AIP/AIP%20Sup/SUP_22_09.pdf


    Håller med om att det inte är det lättaste att hitta, men det blev ett evigt ändrande med öppettiderna i AD text.
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Prexis, telefon är alltid bra om man av någon anledning (storhelg o s v) är osäker på vad som gäller.

    Det där tror jag är ett dåligt råd. Det är inte så länge sedan någon fick ett lass skit för att ha gjort precis så och blundrat omkring i ett aktivt CTR med fel frekvens eller hur det var - kommer inte ihåg detaljerna. Man är skyldig att ta reda på om det är öppet eller inte. Kom jag på att jag glömt kolla, alternativt behövde ändra rutt eller höjd så jag kommer genom ett CTR jag trodde jag skulle missa skulle jag fråga på TMA-frekvensen/Sweden om det är öppet eller inte. De är nog bara tacksamma för varje Sigge Elak som gör sitt bästa för att hålla sig borta från luftrumsintrång. :)

    Brist på svar skulle jag bara tolka som att det är OK att åka genom om jag inte kunde få svar någonstans ifrån och det verkligen inte var ett alternativ att gå runt istället.

    Att metoden att ropa upp sedan med moderna radioapparater lär fungera 19 gånger av 20 är en annan femma.
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Inte om man börjar här.

    ESOW/STOCKHOLM/VASTERAS
    TWY A BETWEEN TWY F AND TWY B, WIDTH 11 M, STRENGTH PCN 30.
    05MAR10 1319 - PERM (ES/1/B0592/10)

    FIRE FIGHTING CAT 7 AVBL FOR SKED TRAFFIC, OTHERS O/R
    REF AIP ESOW AD 2.6.1
    12MAR10 0957 - PERM (ES/1/B0647/10)

    AERODROME TRAFFIC CIRCUIT SHALL BE FLOWN EAST OF RUNWAY OUTSIDE
    ATS HOURS OF OPERATION.
    31MAR10 0900 - PERM (ES/1/B0815/10)

    TWY CLSD FOR JET TFC, TWY B AND E, TWY A BTN D AND F, TWY A BTN
    APRON 4 AND APRON 6.
    15APR10 1417 - 15JUL10 1200EST (ES/1/B0942/10)


    CONTINUES ON NEXT PAGE

    AIS AREA INFORMATION ISSUED 100504 2135 SDI130 PAGE 6(8)

    REFF = TWR
    PPR FOR ALL NON SCHEDULED FLIGHTS. +46 21 80 56 01.
    22APR10 1533 - 31OCT10 1200EST (ES/1/B1150/10)

    AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE:
    MON-FRI 0330-2045
    SAT 0700-1500
    SUN 1000-1900.
    29APR10 0827 - 30OCT10 2359 (ES/1/B1225/10)

    /TOC
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    I princip kan man väl inte "turistflyga" över Stockholm City i G-luft, någonsin?

    Jag har bestämt för mig att det finns en generell regel just för City som säger att man måste hålla minst 2000 fot. Och Stockholm TMA börjar på 2000 fot (enligt AIP) över hela centrala city (och lägre ändå på ställen runt omkring).

    Är inte det bästa att ropa upp stockholm kontroll, och be om klarering över city på 2000 fot? Det funkar väl oavsett om Brommatornet är öppet eller stängt?

    Med reservation för att jag är nybörjare med knappt 40h i loggboken, och mycket väl kan ha missat något!
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem


    Klarering ej möjligt på 2000 fot pga att det ät okontrollerat luft.

    Flyg på 2001 fot då flyger du på kontrollerat luft med klarering.
    /TOC
     
  10. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Vet inte exakt vilka regler som finns men det verkar vara ganska vanligt att flyga över city på 1500 fot t.ex, både i C- och G-luft.

    Tror faktiskt att regeln säger just 1500 fot och detta för att man ska hinna undan ifall motorn stannar.

    Vi hade ju en gemensam klubbmedlem som "turistflög" över city för ett par veckor sedan, det verkade inte vara några problem. Han fick dock 2000 fot över city så länge tornet var öppet.
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Jorå, du kan turistflyga över City i G-luft, så fort brommatornet är stängt. Den generella regel du talar om är en rekommendation att hålla 2000 fot av bullerskäl. I AIP AD 2-ESSB kan man hitta följande, på sidan 8, stycket "Minskning av bullerstörning":

    Sen står det specat vad som är de "centrala delarna".

    Två saker kan man ha i bakhuvet:
    1. Det står "bör", det är alltså ingen tvingande regel utan en rekommendation.
    2. Det handlar om bullerstörning - kör man en tyst kärra, t.ex. ultralätt, kan man förmodligen tumma på regeln något utan att våldföra sig på intentionerna bakom regeln. Stockholms city är ju trots allt ett av Sveriges bullrigaste ställen, oavsett flygbuller...

    I praktiken har jag alltid fått 2000 fot när jag flugit kontrollerat över city. När jag flugit okontrollerat har jag lagt mig något lägre - dels för att inte riskera att halka upp i Sthlm TMA och dels ibland för att separera mig från andra flygetyg som varit inne och snurrat.

    Jag gissar att flygledarna i Sthlm TMA och Bromma CTR har nån deal som går ut på att Bromma får disponera 2000 fot. Förhoppningsvis lägger TMA-folket inte någon för nära ovanför heller; det är ju mycket lätt hänt att råka åka upp nåt hundratal fot, särskilt när det är mycket termik. Som när jag var inne för en dryg vecka sen; det var varmt och soligt, vilket gjorde t.ex. Östermalm till rena häxkitteln...
     
  12. ankan

    ankan Medlem

    Tack för alla bra och tydliga resonemang! Jag känner mig grundligt överbevisad - visst kan man åka i G-luft över Stockholm :) .

    Är det så att höjden 2000 fot hör till Brommatornet, inte stockholm kontroll?

    Misstänker att stockholm kontroll och brommatornet har ganska bra samarbete. Skulle ju inte vara så bra om någon blev klarerad av stockholm kontroll på 2100 fot över stan, och någon annan av Bromma kontroll på 2000 fot. I varje fall inte om det var IFR-trafik.... :)
     
Laddar...

Dela sidan