Krav på PBN från 25 augusti (2018)

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av magnusl, 12 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. magnusl

    magnusl Medlem

    Fick ett brev igår från Transportstyrelsen (som säkert många andra här också fick) angående kravet att ha PBN-befogenhet från och med 25 augusti (2018) om man flyger i sådan luft där detta krävs. Efter ytterligare två år blir det helt obligatoriskt.

    Mina fundering är således vad detta innebär i praktiken. T ex så har jag ingen formell PBN-utbildning mig veterligen men har flugit BRNAV i Europa under IR-utbildningen och minns att vi då skrev PBN/A1B4 i färdplanen. Skulle man kunna tänka sig att detta borde räcka samt att kunskapen testas vid nästa PC?

    Angående luft som kräver PBN fram till 25 augusti 2020, i Sverige antar jag att det är över FL95 och i utlandet all luft där det går airways.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Detta är en lurig fråga... Den gamla RNAV-behörigheten är inte samma sak som PBN, så det räcker inte. Du måste dessutom kunna göra inflygningar och inte bara flyga enroute. (Och detta är den kritiska punkten eftersom inflygningarna ger helt nya möjligheter att flyga ihjäl sig jämfört med traditionella radiohjälpmedel som ILS, NDB etc..)

    PBN/A1B4 verkar vara VOR/DME-RNAV som t.ex. King KNS80. Det är ganska annorlunda mot RNAV med GPS.

    Som TS skriver så skall man ha antingen formell utbildning eller tidigare erfarenhet. Läser man TS material noga så ser man att den som skall bekräfta att man har utbildning eller tidigare erfarenhet är PC-kontrollanten och inte TS. Inga papper som styrker utbildning eller erfarenhet behöver skickas till TS. TS tillhandahåller en checklista för pilot och kontrollant, men påpekar samtidigt att det inte är obligatoriskt att använda den!

    Jag tolkar detta som att TS avsiktligt vill ge PC-kontrollanerna stor flexibilitet i bedömningarna utan att säga det alltför öppet. Så vad jag skulle göra i ditt fall är: tala med en PC-kontrollant som har en pragmatisk inställning och som du har förtroende för om att skaffa dig "tidigare erfarenhet" på egen hand. Läs på PBN-teorin ordentligt. Gör övningar med både PBN-inflygningar och P-RNAV SID/STAR, först med ett simuleringsprogram på PC och sedan i flygplan medan du fortfarande kan göra det utan PBN-behörighet.

    För teorin kan jag varmt rekommendera PPL/IR Europes PBN-manual. Den är ganska omfattande, men orienterad mot praktisk flygning och tar bara upp sådant som det faktiskt står i regelverket att man måste kunna.
     
    Senast redigerad: 12 Oktober 2017
  3. magnusl

    magnusl Medlem

    Tack så hemskt mycket för svar och länk till manualen. Det du skriver låter rimligt.

    Ja, det är korrekt att PBN/A1B4 var en gammal hederlig KNS80 (men i praktiken SkyDemon).

    Jag tänker också på att kraven på flygplan som får lov att flyga IFR i framtiden också ändras. Iofs så handlar regeln inte om flygplanet, utan bara om personliga befogenheten men det känns kanske märkligt att flyga IFR år efter 25 augusti 2020 i ett flygplan utan PBN-möjlighet. T ex så har vår klubbs flygplan i nuläget ingen godkänd IFR-GPS. Luftrumskraven på utrustning kommer kanske uppdateras parallellt.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Det här har verkligen varit ett förvånande initiativ från EASA som i övrigt (med undantag av mörker) har varit så bra på att ta bort onödiga regler/krav.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Jag tyckte från början samma sak som du, men i dag håller jag inte med alls. När jag började sätta mig in i PBN -- framförallt hur PBN-inflygningar fungerar operativt -- så insåg jag att det det finns väldigt många fallgropar som inte är uppenbara.

    Det betyder inte att PBN är svårt, bara att det är annorlunda.
     
  6. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Jag fick samma brev och förvånades av datumen, hade hört talas om det men förvånas ändå att man kan datera ett meddelande 21/9 när förändringen gäller 20/8.
    Nog gnällt, jag sökte på Transportstyrelsen och blev inte klokare vad det gäller krav mm.
    Jag läste Part FCL appendix 7-9. Ser ut att vara en blankett som bekräftar allmän IR kunskap?

    Jag har flugit GpS RNAV inflygningar och tror att jag kan hantera det, flugit enroute men RNAV utrustning. Räcker det?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Det beror väl på vad man menar med "förändringen". Det är inte förrän hösten 2018 som det blir ett krav att ha PBN-behörighet för att flyga PBN. Det som hände den 20/8 var att från det datumet kan man om man vill få behörigheten inskrivet i sitt certifikat. Det är väl i och för sig också en förändring, men om den skedde före eller efter utskicket känns rätt betydelselöst.
     
Laddar...

Dela sidan