Luftfartyg generellt

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av MOM, 7 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. MOM

    MOM Ny medlem

    Sitter och pluggar Luftfartyg Generellt och ska snart göra Pexoprovet. Efter att ha gjort ett par skolprov så kan jag konstatera att det är väldigt mycket som inte står med i läroboken från KSAB. Nån som har tips på var man kan hitta resten att plugga på?

    Blir lite jobbigt och tidskrävande att googla allt i måldokumentet... :)
     
  2. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Hallå!

    Skrev själv mitt luftfartyg generellt för ca 1 vecka sedan.
    Hade läst KSAB's bok samt gjort frågorna i 1000frågor och testat kunskapen på www.pplteori.se

    Kändes hur lungt som helst och inga svårigheter.
    Dom går inte så djupt in i allt på pexo. Bara grundläggande flyg/motor/intrument lära.

    Lycka till med provet!
     
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Starkt jobbat av föregående talare att han inte kände några svårigheter med att göra pexo-provet. Jag däremot å andra sidan kände det eftersom jag fann precis som du MOM att "fan vad mycket som inte står i kursboken"

    Efter ett omprov fick jag googla mig fram till svaren men jag ska vara schysst o bjuda på en fråga och det är angående "Saxlänk"
    Saxlänken är något som sitter i landningsstället i ett flygplan och får du en fråga om det så svarar du just det, att den delen sitter i landningstället.

    Detta lärde jag mig efter en haverirapport. Men du ta för fasen med L1P för där har du bra saker med volymomvandlingar, elsystem o annat.

    Kör hårt
     
  4. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Hahah. Kanske var så. Jag är inte alls bra på detta ämmnet generellt men detta kändes lätt faktiskt. Tyckte allt man behövde veta stod i boken faktiskt.

    Skrev faktiskt mitt sista pexo prov igår. Så nu är det bara flygning kvar! :) Skrev och pluggade 7 prov på ca 5 veckor. Hade tidsbrist, eller har fortfarande för att jag ska starta ATP teorin på TFHS om veckor och då måste jag vara klar. Fortfarande några timmars flygning kvar också. Men det ska gå :) Sjukt taggad på o läsa den teorin nu istället faktiskt, ska bli sjukt kul!
     
  5. korthoga

    korthoga Medlem

    Den där frågan fick jag också, Saxlänk, vad fan är det tänkte jag? Efter provet frågade jag kontrollanten om han visste vad det var för det stod inget om det i boken. Han öppnade då boken och pekade på en bild. Mycket riktigt, på en dåligt ritad bild så stod det saxlänk i landningsstället.
     
  6. Ogge

    Ogge Medlem

    Ska skriva detta prov på onsdag och känner mig exakt likadant som trådskaparen. Någon som kan komma med lite tips så här 36 timmar innan skrivningsdags? Kan tillägga att jag även använt Oxfords CBT, den är mycket bra. Men fortfarande känner jag att det finns hål som behöver fyllas till på onsdag!
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Bra att du använt Oxford CBT det tror jag du kommer att tjäna på när du skriver.

    För att ge ett annat tips då än saxlänken så läs på mycket om el-lära!

    Det är ett krummelurigt ämne att förstå. Det finns som ett enskilt läroämne i ATPL och det är bara svårt att ta till sig och faktiskt tro på att så fungerar det. Studer Likström och växelström det kommer att komma om det på provet.
     
  8. Ogge

    Ogge Medlem

    Tack för tipset, ska studera det lite extra! Ett ämne som över huvudtaget inte tas upp, varken i läroboken eller Oxford, är dieselmotorer. På flera ställen i måldokumentet tas det upp, men hur fasiken ska man plugga på det? Var kan jag, på ett enkelt och strukturerat sätt, läsa om skillnaderna mellan bensin- och dieselmotorer?

    Om någon vill skriva av sig här så är det helt okej ;)
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Dieselmotorer har inga tändstift. Motorerna är lite tyngre än vanliga bensinare de behöver de bara eftersom de förbränningsprocessen blir varmare. De har ett större kompressionsförhållande, så mycket som 20:1 och istället när en förgasare bestämmare mixturen(blandning mellan luft/bränsle) så tillkommer bränslet senare in i cylindern så timingen av det är mycket viktig.
    Dieselbensin är inte lika förfinad som bensin och har större densitet.Det är bra att veta att 100LL är blå och innehåller ett så högt oktantal som 130 tack vare tillsatser.
    Lär dig vad knackningsbeständighet är, en okontrollerad detonation som kan uppstå om motorn blir för varm i vissa delar(cylindern menar man då) Den detonationen som då händer skapar en tryckvåg som skuts mot cylinderväggen och detta skapar knackningen som är mycket skadlig för motorn.

    //M.E
     
  10. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Som Tomcaten mycket riktigt beskriver:

    Oktantal anger knackningsbenägenhet (benägenhet till självantändning och detonation). Ej relevant för dieseln eftersom den arbetar med just självantändning (tändsystem saknas så den måste självantända.) För dieselbränsle anges cetantal och det är i princip tvärt emot oktantalet. Dvs dieselbränslets tändvillighet.

    Det är det större kompressionsförhållandet och högre förbränningstrycket som gör dieseln tyngre. (kolvar, vev, stakar, foder, toppar mm måste vara kraftigare = tyngre)

    Bensinmotorn reglerar både luft- och bränslemängd beroende på gaspådrag medans dieseln endast reglerar bränslemängden.

    Dieseln sprutar in bränslet direkt i förbränningsrummet där det självantänder medans bensinmotorn tar in bränslet i insugningskanalen (oavsett förgasare eller sprut)

    Dieseln har högre verkningsgrad i jämförelse med bensinmotorn.

    Dieslar och bensinmotorer finns både som 2- och 4-taktare. Numera är dock 2-taktsdieslar oftast fartygsmotorer.

    Dieselbränsle har betydligt lägre flampunkt i jämförelse med bensin (ca +60 vs -40 C beroende på typ) vilket gör att brandrisken är betydligt större för en maskin med bensinmotor.

    "Dieselbensin" det var något nytt för mig:LOL:
     
  11. Ogge

    Ogge Medlem

    Grymt. Låt det flöda!
     
  12. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Gick det bra Ogge?
     
  13. Ogge

    Ogge Medlem

    Det gick utmärkt! Det kändes jättelugnt, de gick inte alls så djupt in på frågorna som jag trodde, så som på skolprovet. En stor anledning till att det gick bra var tack vare detta forum och ni användare. Förutom frågan om saxlänken fick jag fyra (!) omvandlingsfrågor. Hade inte en tanke på att ha med mig flyghandboken innan jag såg tipset om det här. Sedan fick jag två frågor om dieselmotorer som jag kunde tack vare er hjälp. Hur en bensinares kompressionsförhållande är i förhållande till en diesel, och hur gnistan uppstår i en diesel.

    Så stort tack för er hjälp! Nu är all teori klar och "bara" 20 flygtimmar kvar. Kan bli en trevlig vår. :)
     
    • Gillar Gillar x 4
Laddar...

Dela sidan