Luftis ppl prov

Discussion in 'Flygutbildning' started by m_nordh, Feb 24, 2009.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Gjorde luftis proven för meteorologi och flygningens grundprinciper idag, gick mindre bra :( Meteorologin kom det frågor som jag aldrig läst om trots att jag läst boken flitigt. någon som har koll på hur stor deras frågebank är på varje område på ett ungefär?

    /Mikael
     
  2. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Luftis har alltid en tendens till att krångla till det - alltid!
    Vet hur det känns, frågorna formuleras på ett sätt som gör det svårare,
    så att man får tänka till. Bra på ett sätt iofs.
    Kommer du ihåg ungefär hur frågorna löd så man på ett ungefär
    kan se hur "skillnaden" var. Kanske att du uppfattade de som "annorlunda" eftersom att de som sagt har tendens till att ibland
    krångla till det :)

    Det jag minns från mitt metprov är en underlig sak.
    Jag fick frågan:
    Vilken typ av moln ger nederbörd av SKURkaraktär

    Alternativ:

    Stratocumulus
    Nimbostratus
    Cumulunimbus
    Stratus

    Mitt svar på detta blev Cumulunimbus eftersom det är detta molsnlag som ger skurar. NS ger ju regn medan stratus ger duggregn.

    Saken är den att jag är ganska bra på att memorera siffror till frågorna så jag kom ihåg detta tydligt. Det blev tydligen fel. Är stensäker på att jag svarade CB-moln men ändå blev det fel.
     
  3. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har hört någonstans att det är en databas på 20 000 frågor och när man öppnar upp ett internetprov hämtar den 20 frågor slumpvis. Vid flera provtillfällen när jag skrev kom samma fråga med två gånger! Tycke att frågorna ibland var "baklänges" på luftisproven i jämförelse med de i 1000 frågor, vilket var lite lurigt. Tog ett tag att komma in i hur luftisfrågorna var uppbyggda tyckte jag. Lycka till i fortsättningen!

    Airman

    www.123minsida.se/Airman
     
  4. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Ja luftis vänder och vrider verkligen på frågorna, allt för att se om du har förstått ämnet.

    Det känns som de försöker lura dig att svara fel, så man får läsa frågan noga.

    Men, utöver det så har jag också stött på frågor som inte tas upp i boken, och det gör det lite lurigt. Man förväntar ju sig att frågorna baseras på den dokumentation som finns, dvs teoriböckerna.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag skulle hellre säga att böckerna förväntas baseras på läroplanen. Frågorna skall inte anpassas efter läroböckerna. Det är läroböckerna som skall anpassas efter frågorna ;)

    Jag skrev själv just en överbryggning till PPL(H) och visst kom det lurigt ställda frågor. Jag ser det dock som ett sätt att säkerställa att eleven verkligen fattat problematiken och inte bara mekaniskt applicerar vad man lärt sig. (Som Tommy faktiskt också skrev)

    Det fanns några felaktiga frågor som jag överklagade. Inte för att det spelade roll eftersom jag klarade mig men det är allas ansvar att se till att frågorna får så hög kvalitet som möjligt anser jag. Folket på certifikatkontoret är verkligen lyhörda för åsikter och arbetar ständigt för att höja kvaliteten på frågebanken.
     
  6. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Hej,

    Skrev upp alla 9 proven häromdagen (gick bra) och vid mitt samtal med provvakten sade denne att "1000 frågor" är ett utdrag ur luftis samling av frågor som innehåller 5000 frågor. Flera av frågorna jag fick har jag sett i 1000 frågor tidigare.

    /Rickard
     
  7. m_nordh

    m_nordh Medlem

    starkt gjort att ta alla 9 direkt=) grattis!
     
  8. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Tack så mycket.:)
     
  9. Epelle

    Epelle Medlem

    Tjena!

    Skrev själv teori för ett tag sen. Fick ett par konstiga frågor gällande Air-law (som det heter på tenta-språk).
    Bla en fråga om ett teckens betydelse. Tecknet person beskrevs göra finns ej med i någon av teoriböckerna.

    Vet någon, btw, var man kan hitta förklaringar på tecken som personal kan göra på en flygplats?:q

    En anna fråga gällde krav på nödsändare, typ ELT. där reagerade jag på att rättsvar angav 243MHz, som sällan/inte används vid civilt flyg. (Rätta mig gärna om jag/boken har fel).

    Men visst (som slutsats) tycker jag en stor del anvsvaret faktiskt ligger hos författarna av teorimaterialen.

    MVH/ Pelle, å´lycka till där ute!:tup
     
  10. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Det jag har fått höra är att dom vågar inte göra frågorna mer lika luftis än vad som är i 1000frågor eftersom dom då riskerar stämning.

    Jag har snart gjort hälften av proven och enligt mig är frågorna i 1000frågor inte ens i närheten av luftisfrågorna.
    Luftis frågorna är under all kritik. Inte ens korrekt meningsuppbyggnad, stavfel osv. Sen är dom gjorda på ett sådan sätt att det är meningen att göra fel. Flera alternativ kan vara rätt, men bara ett som är mest rätt.
    Jag har hittils kunnat 1000frågor och böckerna som ett rinnande vatten och ändå skrev man "bara"85% på luftis.
    Även jag har varit med om att det kommit frågor som inte står i böckerna.
    Sen att man inte får reda på vilka frågor man hade fel på är ju också märkligt.
    Men det är ju myndigheter. Då skall det väl vara så här.
     
  11. Epelle

    Epelle Medlem

    #JohannesB

    Precis så är det. Man pluggar in och kan 1000frågor men är långt ifrån säker.
    Och iofs så är det väl vettigt att man inte bara "låser" på formuleringarna/svarsalternativen i 1000frågor.
    Men överlag borde kostnaderna för att ta PPL/ATPL mm täcka att man kan upprätta ett prov-program som fokuserar på det som är viktigt. Inte på att krängla till det.:tdow


    MVH/ Pelle
     
  12. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    jag fick på meteorologin 11 poäng första gången. Åkte hem och läste på som satan och kunde nästan hela boken utantill , fick 19/20 poäng vid andra provtillfället. Nu vill jag inte påstå att det är bra att man kuggar men det är absolut heller inte så fel, utan jag tror faktiskt att man blir mycket bättre på ämnet samt att det "sitter" längre i livet om man tvungen att göra omprov.
     
Loading...

Share This Page