Lumpen..?!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 3 Juni 2008.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hallå,

    jag kom hem från mönstringen idag och fick en plats som bevakningsbefäl/soldat om jag kommer in (får svar om ca 4 månader), tills dess hade jag tid på mig och "ändra" mig, altså ringa in och säga att jag inte är intresserad för då tar dom troligen bort namnet och ger platsen till någon annan seriös. Kan tillägga att av 60 000 sökande blev 20 000 tillkallade till mönstring och av dom blir 7000 valda till själva tjänstgöringen.

    Nu sitter jag och funderar på om jag verkligen vill göra lumpen. Någon som har erfarenhet? Vad är + resp - ? Vad skulle Ni gjort? Är det en bra merit? Om jag ska t.ex. söka till polishögskolan, tar dom in en som gått lumpen före andra?
    Tacksam för snabba svar.

    Håkan, Carl, someone?!?!


    // Housh.
     
  2. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag rycker in i slutet av Juli nu i sommar.
    Jag tror du klarar dig ganska bra utan lumpen men värt att notera är att jag skickade även in en ansökan till TFHS. Hon som sköter intagningen där ringde och sa att min värnplikt och TFHS krockade och att jag borde söka efter lumpen eftersom det skulle vara utvecklande och öka min konkurrenskraft i uttagningarna eller hur hon nu uttryckte sig.
    Jag tror iallafall att du KANSKE utvecklas som person och bli mer konkurrenskraftig till polishögskolan tex. men att det inte spelar sådär jättestor roll själva grejen att du gjort lumpen. Bara att du blivit bättre på samarbetsförmåga, ledarförmåga mm.
    Lite tankar såhär på kvällkvisten :)
     
  3. Oldis

    Oldis Ny medlem

    Tillhör den åldersgrupp som var "tvingad" att göra lumpen. Har aldrig ångrat det. Tyckte att hela jag utvecklades som människa. Sen har det kanske aldrig varit en merit när jag sökt jobb, men skulle aldrig vilja vara utan det. (Även om det inte kändes så när man gjorde lumpen) Kan inte se att det skulle vara en nackdel med fullgjord värnplikt när du säker jobb/utbildning, speciellt till vad du vill satsa på.
    Mina tankar
    Oldis
     
  4. Femman

    Femman Ny medlem

    Håller helt klart med ovanstående. Idag tycker jag att man ska se lumpen som en möjlighet att göra något som inte erbjuds på den civila marknaden. Jag har själv gjort lumpen och även varit officer och ångrar inget. Mycket bra erfarenhet, kör på!!
     
  5. Skybuster

    Skybuster Ny medlem

    Håller med om att det är en bra erfarenhet.
    Själv fick jag möjlighet att göra min värnplikt som ytbärgare med utbildning på HKP4, HKP10, HKP3 med bas F16.
    Ett av mina bättre minnen liksom min första EK flygning.:tupX2
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Håller med ovanstående, många roliga minnen och vänner för livet har man kvar.
    Muckade -97, nästa helg träffas vi 4st som fortfarande håller ihop.

    Ångrar inte en minut.
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    Tack för era tips! En bra grej är att man kan jobba som ordningsvakt/väktare efter bevakningsutbildningen! :tupX2


    // H.
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej,
    Självklart skall du göra lumpen om du får!
    Generellt sett är det en klar merit i arbetslivet eftersom man lär sig arbeta i grupp och dra åt samma håll under pressade förhållanden.
    Man får erfarenheter som man har nytta av hele livet även om man inte fattar det förrän tio år efteråt.

    Jag som "gammal gubbe" märker direkt på den yngre generationen vilka som gjort lumpen eller inte.

    Ha det bra !

    Håkan
     
  9. Housh

    Housh Ny medlem

    Tack för alla komentarer!
    Jag överväger att göra det ;) Nu är det bara och vänta på svar!


    // H.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag instämmer med föregående talare - Gör lumpen! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  11. Housh

    Housh Ny medlem

    Joo, men ett problem som finns är ju den att det inte är säkert om jag kommer in! På er tid ( :tupX2 ) var man ju tvungen men nu är det annat som gäller. Det räcker med att säga till psykologen att man blir snuvig av tåsvett så får du åka hem utan att ens bli inskriven på utbildningsreserven.
    Jag ska på en undersökning den 18: e för att sedan skicka in ett intyg om att min axel är som den ska, sen är det bara och vänta!


    Tack för alla svar!!


    // Housh.
     
  12. Housh

    Housh Ny medlem

    HEJ OCH TACK FÖR ALLA INLÄGG/SVAR!!

    JAG KOM IN SOM BEGAKNINGSFÖRARE I UPPSALA! :p:e:e


    Akta er för Housh
    // Housh. ;)
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem

    Grattis!!
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis och lycka till! Du har en rolig och spännande tid framför dig :)

    Mvh
    Fredrik
     
  15. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej och tack!! Hehe man måste ju..:p Morsan säger att jag inte blir en riktig karl föränn jag gått lumpen..
    .. Hon är ju invandrare.. connection? :tupX2


    // Housh..
     
  16. DanielW

    DanielW Medlem

    Ingen, fick samma dos från hela min manliga del av släkten innan jag gjorde lumpen.

    Om man ska tro alla deras historier som var alla rambo mer eller mindre.
     
  17. Housh

    Housh Ny medlem

    Haha, själv har jag en pensionerad ÖB till morfar som även är en krigsveteran... gissa hur mkt historier man får höra från han... huh :p

    Hur svårt/hårt är det att gå lumpejn egentligen?
    // Housh.
     
  18. DanielW

    DanielW Medlem

    Ibland riktigt jobbit/hårt, men satans roligt. Bland det första man lär sig, och som man man har med sig resten av livet är att man lär sig att även hur trött man än är så kan man fortsätta.
     
  19. Housh

    Housh Ny medlem

    Okay.. Joo, det jag tänker på mest är att det kanske blir hårt, att man får vakna tidigt och en massa skit... Sen det här att man måste säga hejdå till familjen lär ju kännas, ialafall för mig som är så känslig och så "mammig" :blush ;)

    Lär ju satsa på antigen polis eller pilotyrket så jag hoppas det blir en merit ialafall!
    // Housh.
     

Dela sidan