Märking på karta?

Diskussion i '060 Navigation' startad av dypen, 19 Oktober 2007.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Hei og god morgen, hva bruker dere for å tegne på plastbelagde kart med hensyn til reiseruter ? Kan jeg bruke en type merkepenn eller sprittusj som jeg kan viske ut (fjerne) i ettertid ? Har blitt tipset om å kjøpe sprittusj (evt.merkepenn for CD plater) med viskelær på, dette har jeg ikke klart å få tak i. Takknemlig for hjelp og evt. link til eksempler.
     
  2. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jeg bruker overheadpenner og fjerner oftest med vaskemiddel og kjøkkenpapir.
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag brukar använda vanlig, genomskinlig tejp och sen rita strecken på tejpen med en finspetsig spritpenna. Clas Ohlsson har speciella overheadpennor som är bra till sådant.

    När man har flugit klart så kan man dra av tejpen och så är kartan oskadd och kan användas igen. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har aldrig använt plastbelagda kartor. Ritat gjorde jag med kulspetspenna. På så vis fanns mina färdvägar ofta redan inlagda när jag skulle göra samma flygning eller en liknande igen.

    Efter hand har jag byggt upp en nät av standardrouter som jag känner väl.

    Numera ritar jag i datorn och printar ut kartan. Oxå väldigt smidigt.

    MVH/Allan
     
  5. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag har pennor för CD-R skivor som har radergummi på änden. Fungerar bra.
     
  6. Ben

    Ben Ny medlem

    Japp, Kartor är expendables! :D
    Vik & Rita på med permanent pennor och tvätta med T-röd.
    Det blir lite svaga märken kvar. men det kommer ju nya revisioner
    på kartorna sen så det är inget att spara på.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ben, välkommen in i gemenskapen här på Flygfyren! :)

    Smart! Det ska jag testa ikväll när jag förbereder en flygning inför morgondagen.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Genomskinlig tejp på kartan fungerar kanon! :tup

    Tidigare har jag använt mig av OH-pennor som är vattenlösliga och som går att ta bort med en funktig trasa, direkt på den plastade kartan. Nackdelen med att använda den typen av penna är att man av misstag lätt kan råka sudda ut någon del av tracken när man håller kartan i handen.

    Nu när jag använder tejp kan jag använda en permanent OH-penna och det sitter som "berget"!

    Mvh
    Fredrik
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Nu far ni ursakta min brist pa svenska tecken igen, de dumma datorerna pa Schiphol i Amsterdam ar lite handikappade.

    @Ben: Flyg en rutt om dagen i ett par veckor och se om du haller med ditt egna uttalande ;) Blir dyrt! Flyger man inte sa ofta sa funkar det saklart att rita pa rutten direkt.

    @Fredrik: Det knepet funkar aven med amerikanska papperskartor, men man far vara forsiktig som attan nar man drar av tejpen. Vad galler IFR-kartor i USA sa funkar det pa NOSkartor men inte pa Jeppesen, som ar av mycket tunnare papper :(

    Pa Jeppesenkartorna (som ju ar i huvudsak vita) brukar jag anvanda en speciell gul highlighterpenna som har en andra spets som kemiskt raderar highlightern. Pa sa satt kan man markera viktig info samt rutten och anda sudda igen. Nackdelen ar att nar man val suddat ett omrade sa kan man inte markera det omradet igen, sa man far tanka framat lite :p
     
  10. Erik T.

    Erik T. Ny medlem

    På plastade kartor brukar jag använda OH-pennor (tror jag att det är, har den inte framför mig nu). För att ta bort det igen använder jag vanligt myggstift och hushållspapper. Funkar klockrent! Prova i ena hörnet först ifall jag är ute och bikar när det gäller typ av penna :)
     
  11. gramlin

    gramlin Medlem

    Plastad karta, oh-pennor (medium och small-spetsiga) och t-röd.
    Om man inte orkar tvätta rent kartan inom något dygn så verkar den blå färgen äta sig genom plasten och sätta sig fast på kartan. Men som sagt; kartor är expendables.
     
  12. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Hittade en gammal tråd och täntke ge ett tips på märkning på kartan. Jag har permanetpennor för mäkrning av CD och dylikt och T-röd brukar ta det mesta, men den röda pennan brukar vara svår att få bort. Testade med sambons aceton för nagellack och den försvann direkt. Den blå pennan smetades ut med aceton så T-röd är bäst för svart, blå och grön som jag brukar använda och aceton för den röda. Sen får man inte vänta för länge med att ta bort markeringarna för då sätter dom sig i plasten. Jag brukar använda den gamla kartan att göra grovplanering på och för sen över allt på den nya så slipper den bli kladdig om man gör fel.
     
  13. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Kjøp kontaktpapir i vanlig bokhandel, aller helst matt. Selv bruker jeg vanlig tusj, som kan fjernes enkelt igjen med englelakk fjerner eller white spirit. Enkelt og kartene slites ikke ut.

    Ingolf
     
  14. dypen

    dypen Medlem

    Jeg har plastbelagt (kontaktpapir) mine kart, tror det er blank. Hva er fordelen med matt plast ?
     
  15. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    blank er ikke noe problem, har det selv, men ulempen er at det skinner litt mer. Ellers gjør det samme nytten. :)

    Ingolf
     
  16. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    KSAB (butik på Bromma och webbutik) har en typ av fet blyertspenna som fungerar riktigt bra. Fina tjocka streck och enkel att sudda ut efteråt.
     
Laddar...

Dela sidan