MD-Flottan - Tas ur bruk (Rykte eller sanning?)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 16 Augusti 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hallåj!

    Har hört från många olika håll och kanter (mestadels jobbarkompisar - jobbar på arlanda), att MD-kärrorna får flygförbud efter årsskiftet pga bullernivån och miljöfråga.

    Detta var något jag reagerade starkt på och bestämde mig därför att fråga någon pilot på SAS..

    Idag som hastigast i rusningstrafiken träffade jag tre st trevliga kaptener i en 737a och berättade om ryktet. Den första gav responsen:

    "Det är ingenting vi blivit informerade om. Tycker att det låter lite konstigt pga att vi kommer få två nya MD kärror hit från oslo och köpenhamn.. Jag menar, om dom får flygförbud efter årsskiftet, vad ska vi göra då? SAS har ju ett 50 tal MD-kärror i flottan.."

    Den andra tillade:

    "Ja, och dessutom, hade det varit som så att MD'n skulle tas ur bruk så hade MD-piloterna redan påbörjat sin typerating till nästa flotta. Tycker det låter lite konstigt, men jag kan medge att akärrorna börjar bli lite gamla och skramliga."

    Och den sista:

    "Och hade det varit så hade SAS säkerligen beställt in en viss del av kommande flotta då det kan ta månader,upp till flera år innan man får kärrorna! Gräv gärna mer i det och ta reda på mer så får du informera oss!"



    Detta tumlade om mig lite, är detta sanning eller är detta en myt? Finns det någon som har en säker källa att hänvisa till?

    Även fast jag personligen tycker MD'n är en pain in the ass att catera pga de låga dörrarna på yttersidan så blir det otroligt tråkigt utan dem, trots allt en av de vackraste fåglarna i skyn! :)
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har inte hört talas om detta. Men jag tror knappast det kan handla omnågot totalt flygförbud, med det är nog inte omöjligt att någon enskild flygplats tänker införa förbud.

    Det är ju allmänt känt att dom bullrar mycket, och jag vet att om det inte varit för MD80 så hade utflygningsvägarna från Östersunds flygplats (ESNZ) sett helt annorlunda ut.

    / Staffan
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Intressant! Kan mycket väl vara så.

    Sen vet ju alla hur mun-mot-mun rykten kan urarta!
    Hoppas någon vet mer!
     
Laddar...

Dela sidan