Någon med CPL som vill flyga passagerare?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av BosseB, 26 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag fick en fråga via en vän vars kompisar är ute efter att hyra en pilot (och flygplan) som kan flyga dem från Stockholm till Norderney och hem igen i sommar. (De ska semestra där i en vecka.)

    Såsom PPL-innehavare svarade jag att det inte fungerar enligt bestämmelserna och att det heller inte går att lämna några garantier för att flygningen verkligen blir av beroende på väder. Men jag funderar på hur det är med er som har CPL? Är det tillåtet att göra en enstaka flygning med passagerare på det viset? Någon som är intresserad? Skicka ett PM i så fall.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det här är väl den delen av gråzonen som mer lutar åt det svarta hållet, såvida inte piloten känner passagerarna. Det skulle vara mer grått och mindre svart om du som känner dem indirekt gör flygningen. Flygplatsen på Norderney ser ganska trevlig ut!
     
  3. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Norderney är trevligt. Det finns andra frisiska öar i både Tyskland och Holland som också är trevliga: kan rekommenderas som resmål.

    Vad jag förstår är kravet på att dela kostnaderna lika på väg bort inom EASA; det börjar dyka upp Uber-liknande webbplatser där pax och piloter kan annonsera. Piloten måste fortfarande bidra med en symbolisk summa och får inte få betalt. Något sådant har inte trätt i kraft i Sverige än, dock. Alldeles oavsett har PPL eller CPL ingen betydelse: det är inte mer tillåtet att flyga mot betalning bara för att du har ett CPL. Jämför med bilkörning: du får inte köra runt folk i din egen bil och ta betalt bara för att du har taxikörkort. Ett CPL betyder bara någonting om man är anlitad av ett organisation med tillstånd.

    /Peter
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Med de nya EU-reglerna är det lagligt för en PPL att göra en sådan flygning. Det viktiga är att
    • passagerarna inte betalar något mer än de direkta kostnaderna för flygningen och att piloten betalar en del själv, även om delen kan vara hur liten som helst.
    • piloten inte framställer sig som ett flygbolag utan att passagerarna är medvetna om förutsättningarna - och så verkar det ju vara i detta fall
    Se EUs förordning 965/2012 (med ändringar 379/2014 och 2015/140), artikel 6, punkt 4a (a): "Med avvikelse från vad som sägs i artikel 5.1 och 5.6 får följande verksamhet med andra flygplan och helikoptrar än komplexa motordrivna flygplan och helikoptrar samt ballonger och segelflygplan utföras i enlighet med bilaga VII: ... Samfinansierade flygningar för privatpersoner, förutsatt att de direkta kostnaderna delas av alla ombordvarande, inbegripet piloten, och att antalet personer som delar de direkta kostnaderna är begränsat till sex."

    "Bilaga VII" är reglerna för icke-kommersiell flygning med icke-komplexa luftfartyg. För det räcker det alltid med PPL.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    - Att låta dem ta kostnaden är en sak även om lite senare direktiv som jag inte tror kommer hålla I rätten talar om att även piloten ska dela på kostnaden. Detta kan göras även av en PPL-innehavare.
    - Om båda är anställda på samma företag kan det göras som en firmaflygning, som om ni samåkte I bil till en kurs eller liknande, kräver inte heller CPL.
    - Att flyga dem som betalande pax kräver dels att piloten har CPL men jag känner inte till några undantag som tillåter detta utan att det dessutom finns en organization bakom med taxiflyg/charter/linjeflygstillstånd. Någon annan som vet något?

    (Ber om ursäkt för eventuella stavfel, min jobbdator verkar ha en konstig autokorrigering på detta forum)
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Hahaha, har vi alla surfkafferast samtidigt ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är väl lite grand en tolkningsfråga. Den EU-förordning jag hänvisar till ovan har trätt ikraft i Sverige. Däremot har medlemsländerna rätt till skjuta upp tillämpningen av bilaga VII till 25:e augusti i år och den möjligheten har Sverige utnyttjat.

    Så just nu säger texten jag citerar att man får tillämpa regler som inte trätt ikraft i Sverige ännu. Det kan man tolka som att man måste vänta till 25:e augusti eller att man skall tillämpa motsvarande svenska regler istället. Själv skulle jag göra flygningen. Vad jag vet har ingen någonsin blivit fälld för svartflygning i Sverige så risken är oerhört liten och den regel jag citerade ovan är i varje fall ett starkt försvar.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ett PS angående begreppet "(icke)-komplext luftfartyg". Det betyder i EU-regelverket något helt annat än i USAs regelverk. Alla flygplan som kan flygas av en pilot, som har max startmassa på 5700 kg eller mindre, max 19 passagerarplatser, inga jetmotorer och högst en turbopropmotor är icke-komplexa. Det vill säga i princip allt som i praktiken är aktuellt för en PPL att flyga.
     
  9. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det var precis det jag menade.... Hade inte referenserna tillhanda precis nu så jag skrev lite vagt. Oavsett: PPL eller CPL är inte en vattendelare.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack för all input. De nya reglerna är bra eftersom de är mycket tydligare än dagens svenska (?) regler. Inget flum om att man ska ha en relation till passagerarna osv. Det som fortfarande är en stor risk med den här typen av flygningar är att just det faktum att man inte känner passagerarna kan skapa en otydlighet i förväntan på vad jag som pilot kan "erbjuda". Flera haverier har inträffat på grund av ett upplevt "tvång" därför att man lovat passagerarna att de ska få komma från punkt A till B på en viss dag. Det är nog den faktorn som framförallt avhåller mig från att glatt säga ok till den här typen av flygning, oavsett om det är lagligt eller inte.

    Men kanske att någon med IR-behörighet är intresserad? (Vilket jag själv saknar.)
     
  11. Albin

    Albin Medlem

    IR i all ära, men flygplatsen är bara NVFR.
    Så det blir att landa och starta visuellt oavsett ;)
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man vill ändå göra en sådan flygning enligt IFR om man har möjlighet.
     
  13. Albin

    Albin Medlem

    Självklart, men då räcker det ju faktiskt med ett EIR-cert.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Fast ändå skönare med ett "vanligt" IR. Då kan man åtminstone flyga dem till en IFR-flygplats i närheten om det är för dåligt på destinationen.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan