Någon som kan något om större stjärnmotorer?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Bushido, 20 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Bushido

    Bushido Ny medlem

    Hej allihop!

    Anton heter jag och är ny på forumet, trevligt att råkas!

    Saken är den att jag blivit erbjuden att köpa en Shvetsov ASh 62 motor (sitter bland annat i Antonov AN-2) för vad som i princip är metallskrotvärdet plus frakt, så nu tänkte jag höra om det är någon som kan något om såna här motorer och som kan komma med lite bra tips åt mig?

    Motorn i fråga ska vara helt komplett sånär som på tankar, reglage, instrument, avgas och sådär, i övrigt som den var, tagen rakt ur en skrotad AN-2.

    Jag hyser ingen förhoppning om att få maskinen luftvärdig, men jag tror definitivt att den kan fås att fungera och kan då eventuellt tjäna som exempelvis stationär uppvisningsmotor! Har en liten vild dröm om att eventuellt bygga en Hotrod i stil med Brutus: https://www.topgear.com/car-news/more-bmw-brutus
    Men det får bli senare. Först och främst ska jag ju få hem och få igång motorn! :D

    Tyvärr är jag ingen flygmekaniker, men jag är skapligt teknisk och händig av mig. Min erfarenhetsbank grundar sig på att meka med mina bilar och motorcyklar samt att jag har lite baskunskaper inom svetsning, svarvning, fräsning, gjutning och smide med mera.

    Så ja, jag söker helt enkelt erfarenheter som sträcker sig bortom mina egna! Om någon vet någonting om motortypen, vad man ska tänka på, hur man ska gå till väga för att vårda och sköta den och så vidare. Är det någon som vet något eller känner någon som gör det? Kanske någon som har erfarenhet av stationära flygmotorer för uppvisningsbruk?

    Något sånt här ungefär är väl målbilden, lyckas jag åstadkomma något sådant så är jag nöjd (samma motor som jag blivit erbjuden att köpa):



    Väl mött!

    Mvh Anton
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Ställ frågan till Svensk Flyghistorisk Förening. Där tror jag det finn kunskap om liknande projekt.
     
  3. Bushido

    Bushido Ny medlem

    Tack för tipset, ska kika där!
     
    Senast redigerad av en moderator: 21 Mars 2017
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Om motorn fungerar när du får den så kommer den nog att fortsätta göra det länge till.
    En AN-2a är en riktig arbetshäst och motortypen är säkerligen pålitlig med tanke på hur länge den suttit i den. Tanka med olja och fyll på med bränsle allt eftersom. :)
     
  5. Bushido

    Bushido Ny medlem

    Viss språkförbistring råder mellan mig och säljaren, men jag har i alla fall försökt påtala att det är en fungerande och komplett (utom kringutrustning) motor jag vill ha och det har han sagt att det är. Så det hoppas jag! :)

    Haha, bra beskrivning :D
     
    Senast redigerad av en moderator: 23 Mars 2017
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan