Ny sida i loggboken varje år?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 23 Februari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inför årets första flygning så tänker jag börja på helt ny sida i loggboken, även om det är ett par rader kvar på sista sidan. Tänkte att blir ett tydligare bokslut för 2015, och en fräsch start för 2016.

    Hur gör ni?
     
    Senast redigerad: 23 Februari 2016
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag kör bara på nästa rad. Men jag är inte så noga när det gäller loggboksifyllandet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jag kör bara på i pappersloggboken, kör parallellt i excel och där får jag statistik per år osv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nytt år, samma sida, samma oläsliga kråkfötter...
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Och ingen är intresserad av att läsa. :p

    Är det någon av er som bara flyger privat som någonsin behövt visa upp loggboken? Den är såklart viktig men tänker bara på hur noga vissa är när de fyller i den, speciell penna och så vidare.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med :) Lovat mig själv att det ska se bättre ut 2016 ;)

    @control Kan tänka mig att du flyger mycket mer än mig (speciellt om du instruerar). Måste vara toppen att köra elektroniskt när man flyger mycket.

    @Larscho Har hänt någon gång att de tittat i loggboken när jag gjort BFR eller utcheckning i USA (Skämdes lite då ;) ). Kan inte minnas att någon lärare här hemma kontrollerat att jag flugit mina 12h senaste 2 åren dock. Har räckt med att jag uppgivit antal timmar ;)
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Joo, när man gjort typinflygning på nya flygplanstyper så har loggboken granskats så att man har tillräckligt antal timmar osv. Så det händer ju. Men mest har jag den för att själv ha koll på flygtrim m.m.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Jag drar ett kraftigt streck i min loggbok, mellan raderna, för att markera nytt år.
    I planets loggbok hoppar jag över en rad och på den raden summerar jag årets antal flugna timmar och antal landningar.

    Jag har, tillsammans med några till som var vid fältet då, fått visa upp papper och böcker för representant från transportstyrelsen. Så det kan hända, var inte för säkra.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. joma

    joma Medlem

    Byter sida när det blir nytt år. Kryssar över de tomma raderna som finns kvar förra året, så att det inte är några diskussioner kring om något saknas...
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Loggboken är inte något som behöver visas upp vid en rampcheck. På begäran ska man kunna visa upp den "inom rimlig tid". Däremot om man flyger ett flygplan som kräver difference training och den står i boken så behöver man säkerligen kunna visa de första sidorna där utcheckningen finns noterad.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan