Nytt MFL om CS-STAN för Annex II-flygplan

Diskussion i 'Transportstyrelsen' startad av hans_p, 8 November 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Normalt måste alla ändringar av ett flygplan godkännas av berörd myndighet -- antingen genom ett godkänt STC som används vid ändringen eller i varje enskilt fall. EASA har sedan en tid en förteckning (CS-STAN) över ändringar som inte behöver godkännas utan kan utföras av en verkstad (eller i vissa fall pilot/ägare) direkt. (CS-STAN tar också upp vissa reparationer som inte behöver myndighetsgodkännande.) Detta innebär en väsentlig administrativ förenkling.

    CS-STAN är en EASA-föreskrift så den gäller bara för EASA-flygplan, men TS har nu förklarat att de godkänner att den tillämpas även för Annex II-flygplan på svenskt register. Eftersom CS-STAN hänvisar till EUs regelverk och inte det svenska så krävs en del kompletterande tillämpningsföreskrifter och MFLet handlar huvudsakligen om det.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan