OAT vs COAT

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 26 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag sitter här med lite läxböcker och har stött på OAT och COAT, och när jag Googlar så får jag bara fram på Wikipedia "Inaviationterminology, theoutside air temperature(OAT)". Däremot hittar jag inget på COAT. Vad är det?
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Kan väl stå för Chance of a Thunderstorm ibland?
    Och i flygsammanhang oftast Corrected Outside Air Temperature

    (I ditt fall är det säkerligen det sistnämnda)
     
    Senast redigerad: 26 April 2017
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Grejen med OAT är ju att luftens kompression mot flygplanet höjer temperaturen. Därför måste man korrigera avläst temperatur. För klubbflygplan blir uppvärmningen inte mer än c:a 1°C och det kan man i praktiken bortse ifrån. För ett trafikflygplan som gör, säg, 400 knop så blir uppvärmningen i storleksordningen 16°C och det kan man inte bortse från.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte jag heller, men googlar man hittar man faktiskt ställen där det används i samma betydelse som SAT.
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    I en annan tråd på forumet så var det en som tipsade om PPLteori och jag har nu skaffat "licensen" för det och stötte då på två olika frågor som är identiska så när som på OAT och COAT och svaret blir lika. Skönt att höra att COAT inte bara är nytt för mig. Det verkar i alla fall inte vara något som påverkar uträkningen.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan