Osqavia!

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Adam, 12 November 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag tänkte ta tillfället i akt och uppmärksamma flygplanet Osqavia, som just nu genomgår flygutprovning. Projektet Osqavia påbörjades under 80-talet som ett studieprojekt på KTH. Målet var att bygga ett nydanande sportflygplan, samtidigt som studenter av flygteknik skulle ges möjlighet att tillämpa sina kunskaper i praktiken. Ett flertal examensarbeten och projektarbeten utfördes med flygplanet som målprodukt. Tyvärr lades projektet ner under 90-talet, med endast delar av flygplanet färdigställt.

    Jag och många med mig trodde att Osqavia skulle förbli en dröm. Döm därför om min förvåning när jag fick se i ett nyhetsbrev att flygplanet är färdigställt och flyger utmärkt! Läs mer på byggarens hemsida: http://www.fsdint.com . Här kan man läsa utförliga artiklar om hur flygplanet byggts mer eller mindre "i garaget". Det är uppenbart att teamet lagt ner ett fantastiskt jobb, med utgångspunkt från en hög lösa delar har man konstruerat alla saknade pusselbitar och fått upp ett ypperligt flygplan i luften! Jag har stor respekt för dessa eldsjälar och skickliga tekniker.

    På hemsidan kan man också läsa en del om flygplanets speciella aerodynamik, bla med svept vinge och en speciell utformning av vingspetsarna. En banbrytande design som håller än! Jag hoppas verkligen att vi får se fler exemplar av detta vackra och speciella allmänflygplan.
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Ser fantastiskt ut.
    - ava-kapabelt
    - 136 kt på 80 hk!
    - Kortfält
    - Låg stallfart
    - Hög last för storleken

    Ser nästan för bra ut för att vara sant
    Sen tycker jag de har lyckats med att få ett vackert flygplan också.
    Får de bara priset rätt så har de verkligen en utmanare.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Sprang av en slump på den här tråden om flygplanet Osqavia, som i slutet av 2008 genomgick flygutprovning. Någon som har senaste status vad som har hänt sen dess? Jag gick in på länken, som fanns i huvudinlägget, och där får man uppfattningen att flygplanet är utprovat och klart, men ej i produktion.
     
  4. Prahl

    Prahl Medlem

    Hej. Vi bjöd ut Niklas till Eslöv den första maj förra året för att berätta om projektet. Efteråt så var det provåkning (y) Det var fantastiskt kul att få spaka lite. Vet inte hur det har gått sedan då det var ett tag sedan vi hördes av...
    se gärna länken från min blogg...
    http://flygbladet.blogspot.se/2012/05/solbranna-foredrag-och.html
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för uppdateringen och länken!
     

Dela sidan