Pilot eller polis?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 18 Mars 2008.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hallå!

    Det är nämligen så att jag har ett litet problem och jag undrar om Ni kan hjälpa, ge tips osvosv?

    Har alltid velat bli pilot, så länge jag minns! För en månad sen tänkte jag att INGET skulle få mig och vilja jobba med något annat än pilot. Hade då köpt en flygratt, pedaler, radiostyrd metanoldrivet plan, olika simulatorer osv men på sistånde har polisyrket intresserat mig mer verkar det som..

    Och nu känner jag ångest :unsure , längtar tillbaka till pilotdrömmerna men polisdrömmarna börjar ta över känns det som.
    Det känns det som att man sitter fast i skit blandat med lim :tdow och kan ej gå därifrån... Någon som kan ge lite tips om dom båda yrkena? Vad är + respektive - ?

    Någon som kan ge mig lite tips? Håkan, Frekdrik?? Someone please!


    Vh H.
     
  2. mefi

    mefi Ny medlem

    Hej!
    Tänkte bara flika in med ett tips!

    "För att bli pilot inom Polisflyget genomgår man Polisens
    utbildning vid flygskolan i Göteborg. Det krävs
    bland annat att man arbetat minst fyra år som polis.
    En rad olika tester utförs i uttagningsförfarandet."

    Om helikopterpilot också låter intressant, kan du ju börja med att utbilda dig till polis, och om du fortf. har drömmen om flygningen kvar, kan du söka vidare till helikopterpilot inom polisen!
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Ingen utom du kan svara på den frågan, jag är färdig med min utbildning till hösten(pilot) och min kompis utbildade sig till Polis.

    Båda jobben är stimulerande men kan ibland bli monotont. Kan ju iof inte uttala mig för mycket om pilot jobbet då jag inte nu arbetar i cockpit, men efter 1000talet samtal med piloter från alla delar av branschen så är jag övertygad om att flyget är min grej och jag har inte ångrat mig en sekund.

    Ps, det finns väl en Polis HKP i Sundsvall ? Ring till dom och fråga om du kan få ett studiebesök.

    Ps2, du har ju ett par år kvar att bestämma dig så stressa inte upp dig för mycket redan. En tanke kan ju vara att börja med PPL och se hur mycket du gillar flygandet.
     
  4. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Förstår att du kan känna dig kluven. Jag själv har haft mina funderingar på att bli professionell pilot tidigare men har nöjt mig med ett PPL-certifikat och i stället valt polisbanan. (pluggar på Polishögskolan i Växjö)

    Det finns i och för sig likheter mellan yrkena, till exempel att kunna ligga ett steg före, fatta beslut och att ha koll på regelverket. Men olikheterna är desto fler och det är utifrån vilken personlighet du är som jag tycker du ska göra ditt val. Är du mest intresserad av maskiner eller människor?

    Som pilot är det mycket teknik och statiska uppgifter att hålla reda på. Du har mycket tydliga rutiner och procedurer som du i de flesta föll följer noggrant. Du vet från början vad du ska och om någonting händer har du mycket detaljerade rutiner för detta. Visserligen ställs krav på god kommunikationsförmåga men dom du kommunicerar med är oftast stabila människor som du känner väl.

    Som polis är det annorlunda. Det handlar inte mycket om att hantera en maskin utan om människor. Din kommunikationsförmåga med okända personer är mycket viktig. Du tvingas ofta fatta spontana beslut i stunden och behöver en helt annan flexibilitet än du behöver som pilot.

    /Carl-Johan Sundberg
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej och tack för era svar! Jo sant att jag ej behöver stressa upp mig men det känns som att man måste börja bestämma sig nu:p

    Till Calle och resten vill jag säga att en väldigt konstig grej jag mött är att väldigt många poliser jag får kontakt med har en gång tidigare velat bli pilot =D... Vad är detta? Har vi så gemensamma intressen?

    Jag verkar gilla båda delarna.. Älskar teknik men samtidigt gillar jag och prata med människor, hjälpa till osv osv..

    Hoppas det går bra ialafall och kom gärna med mer infon och tips!


    Vh H.
     
  6. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Ta det lugnt det är långt kvar.
    Sök in på båda och se vad du kommer in på. Polis är ganska svår att komma in på och de flesta brukar få söka några gånger innan de kommer in vad jag vet.
    Skaffa ett PPL först och flyg endel så ser du vad du vill göra. Man kan faktiskt flyga hela livet utan att ha det som jobb, segelflyg och motorflyg är en oerhört rolig hobby ;)
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag håller med 'edlundarn' !
    Sitt ner i båten och ta det lugnt. Skaffa dig en så bred utbildning som möjligt i grunden, det har du alltid nytta av i livet.

    Så här med facit i hand så är det ganska kul att se tillbaka på vad man tänkte sig att bli och hur det blev. :e
    Det är ofta slumpen som styr vad man snubblar in på för yrkesmässig bana hur tokigt det än låter.

    Hmmm....jag ser en blå och vit Cessna 182RG med turbo och blåljus som smyger upp bakom en och vrålar i radion att "Där var du allt under minimihöjden!" :)

    MVH
    Håkan
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Vi står på samma bräda.
    Jag bestämde mig för att jobba lite i kabin innan jag slutför min utbildning.

    Jag älskar kundkontakt och att träffa människor, därför leker jag av mig i kabin ett par år innan jag låser in mig själv i hamsterburen! :tupX2
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    "Hamsterbur"..........?

    Du vet väl hur man blir efter ett tag i kabinen

    http://uk.youtube.com/watch?v=14t7XZqf_es

    http://uk.youtube.com/watch?v=u1yMlzlJxbU

    Det är kanske därför man behöver låsas in ?:e:e:e

    MVH
    Håkan (som hamnade lätt off-topic)
     
  10. Housh

    Housh Ny medlem

    Hahah Håkan, LOL säger jag bara! Roligt att du har humor iaf:laugh
    Jo visst kan man ta ett PPL men drömmen hade ju varit tex: Arlanda, IranAir 762, heavy 747 at FL290 decending FL100 with you!! :tupX2:p FYFAN VAD COOLT =D
    Lite seriösare nu....

    Iaf, Fakkah sant men det känns som att tiden går, man blir äldre och äldre... Vill inte missa något!
    Har ju alltid haft drömmen att bli trafikflygarpilot som jag skrev tidigare men nu börjar polisdrömmen konkurrera!
    Som sagt, älskar teknik, ansvar osv men jag tycker ingeting är roligare än att prata med folk, kanske därför jag blev utsläng 2 ggr/vecka i nian från olika klassrum :h ... antar att jag pratade förmycket...


    Vi får se!

    Vh Housh.

    Morbror säger: För varje andetag du tar kommer du ett steg närmare graven :tupX2......not!!:tdow
     
Laddar...

Dela sidan