PPL/CPL(H) finansiering mm

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av PL, 29 Maj 2008.

  1. PL

    PL Ny medlem

    Hej allihop!

    Jag försöker bilda mig en uppfattning om mina chanser att kunna ta ett PPL(H) och sedan ett CPL(H).
    Den stora stötestenen verkar vara finansieringen och eftersom jag är en ekonomisk idiot, kanske någon som har lite koll kan fylla i här.
    Är det överhuvudtaget möjligt att göra så stora banklån för studier? (låt säga att jag inte äger en massa fastigheter, eller något annat som kan fungera som säkerhet)

    Enligt SPU kan CSN sponsra med 300k. Det borde väl räcka till PPL, men det blir kanske en tredjedel av kostnaden för alltihop.

    Tack för allt matnyttigt som lagts in på det här forumet.
     
  2. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Tjenare,

    CSN kan sponsra 300 bananer, men det är tyvärr inte en klumpsumma. Du får per termin. Jag har fått från januari kanske 50k totalt från CSN, och då har jag även merkostnadslån.

    Det du får göra är helt enkelt ett vanligt banklån å sen köra! =)
     
  3. PL

    PL Ny medlem

    Tack. Det rätade iallafall ut ett par av frågetecknen.
     
  4. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Gött, hoppas du börjar skola! Du kommer verkligen inte ångra dig även om det ibland kan kännas tugnt med det höga timpriset så är det utan tvekan värt det.

    Bara fråga om du undrar något mer.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du postade forumets 4000e inlägg. Grattis! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  6. PL

    PL Ny medlem

    Jo, det hade varit bedrövligt roligt att kunna komma igång.
    Får väl ta en session med banken och försöka ta reda på om det är möjligt att ta lån i den storleken.
    Hur gör du /kommer att göra?
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Har stilla undrat,minst 15 år,varför kan inte KSAK ordna finansiering?

    Ex. som facket har,typ medlemslån.

    mvh /TOC
     
  8. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Belånat huset. Det är ofta det enklaste å billigaste alternativet och något som banken inte har något emot. Sen mjölkar jag ut så mycket jag kan av CSN.

    Ja, man kan ju undra varför det inte finns någon statlig utbildning (förutom militären) motsvarande TFHS. Jag antar att det kanske är för att behovet täcks upp av oss som betalar...
     
  9. PL

    PL Ny medlem

    Pratade med swedbank här om dagen. Fick kalla handen, kan man säga:
    "Nej, tyvärr. Vi lånar inte ut till studier överhuvud taget och systemet med borgensman har vi inte längre kvar."

    Någon som kan tipsa om en lite mer liberal bank?
     
  10. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Vad konstigt. Det är just Swedbank som vi har... Fick lånat en miljon med huset som säkerhet utan några som helst problem.
     
  11. PL

    PL Ny medlem

    Det är kanske en annan femma om man kommer till kontoret och pratar med någon som man känner sedan tidigare.
    Jag pratade med någon, per telefon, som i sin tur pratade med låneavdelningen.
    Men utan borgenssystemet torde det väl vara kört ändå, eftersom jag inte kan hosta upp någon säkerhet själv.
     
  12. autorotate

    autorotate Ny medlem

    PL, hur har det gått?
     
  13. PL

    PL Ny medlem

    Knaper framgång, milt sagt.
    Lägger det här projektet på is tills vidare.
     
Laddar...

Dela sidan