Presentkort och gråzoner

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 22 April 2010.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Finns det möjlighet att på något sätt officiellt skylta med presentkort för ex. födelsedags-flygningar osv på hemsida m.m. utan att det måste utföras av en FI med CPL?

    Kanske klassas det till och med som rundflygning och kräver hela apparaten för det? Vilket gör det helt omöjligt.

    Eller är det "provlektion" med FI som gäller?
     
  2. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Vad får man för sitt presentkort? Provlektion?

    Ska du flyga folk i förvärvssyfte måste du garanterat ha CPL. Är det provlektion det handlar om behövs knappast CPL men du ska vara flyglärare och eleven ska ha elevtillstånd (även om det senare sällan uppfylls).

    Som privatflygare med endast PPL kan man "ta betalt" av medpassagerare så länge man inte tjänar pengar på det. De får alltså hjälpa till med omkostnaderna, men inte mer än att du går jämnt ut. Ungefär som att samåka i bil.

    Passagerarna ska också vara bekanta med dig på något vis, du får alltså inte flyga främlingar från A-B som något sorts reguljärflyg även om du inte går med vinst.
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Måste man verkligen ha elevtillstånd vid provflygning? Mig veterligen har inga provelever det...

    Eller är det en sån där verklighetsfrånvänd regel som alla skiter i, inklusive myndigheterna?
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    Ring myndigheten och fråga istället för att spekulera på ett forum.

    Mvh/Daniel
     
  5. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Provlektion måste väl falla in under skolflyg och då måste man troligen ha elevtillstånd.
    Sen är det ju ingen som märker om man följer med en lärare upp och provar att hålla i spakarna lite. Precis som ingen märker att man flyger passagerare utan att ha rätt antal landningar exvis... förrän det smäller och myndigheten kontrollerar.

    Nu verkar frågeställningen handla om att sälja någon form av flygtjänst utan att ha varken CPL eller att vara flyglärare. Jag skulle inte våga chansa på att utföra en sådan verksamhet.
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Håller med.:tup

    Å andra sidan,vad ska vi göra då....

    /TOC
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Njut av en hemsida som verkar ha alla tiders formuleringar, motiveringar och "friskrivningar":
    http://provaflyg.se/
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Två flygplan och en pilot?

    Jag håller definitivt med om att ett eller två telefonsamtal till Norrköping kan klara upp situationen mycket snabbt.
    Frågeställningen är ju inte ny och jag har sett många kreativa och mindre kreativa lösningar på frågan genom åren.
     
  9. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Det jag tycker är konstigt är att segelflygklubbar ofta säljer presentkort för "spaka själv" eller provlektion. Gäller inte samma relger för dem?

    Air-man
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Tror att regelverket är rätt tandlös när det gäller........

    /TOC
     
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat Air-man: "...segelflygklubbar ofta säljer presentkort för "spaka själv" eller provlektion..."
    Jajamän. Förutsätter att endera segelflyglärare, -instruktör eller "steg-tränare" sitter i baksits (eller bredvid i TMG).
    Citat Håkan: "Två flygplan och en pilot?" Det står inget om roteflygning.;)
     
  12. Bodd

    Bodd Medlem

    Inte konstigt alls! Det är reglerat till 100%.
    http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB606-2007.pdf

    När det gäller provlektioner på motorflyg kan jag inte hitta nån länk just nu. Men vad jag vill minnas var att elevtillstånd endast behövs när en elev skolar till certifikat. En provlektion är inte skolning i den bemärkelsen och därför behövs inte elevtillstånd.



    PS: Fredrik, jag har otroliga problem varje gång jag försöker logga in. Jag blir inloggad men sedan kan jag inte skriva inlägg, eller så kan jag inte citera inlägg, eller så är det nån annan funktion som strejkar. Olika varje gång! Och sen helt plötsligt funkar det igen. Beror det måhända på att jag är utomlands eller att jag har en mac?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem


    Jag såg att 3st Bodd var inloggad runt kl 16 i dag.

    /TOC

    PS/ Tack för länken

    Det här kallar jag komplett hemsida,saknas ingenting. .:tup

    http://www.segelflyget.se/w/index.php
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bodd, tack för feedbacken! Jag har själv vid ett par tidigare tillfällen kunnat konstatera att användare presenteras dubbelt. Det här är med största sannolikhet en bugg. Jag tror definitivt inte att det har att göra med att du har en Mac eller bor utomlands. Någon sådan diskreminering tillämpas ej på denna site ;) Min förhoppning är att under kommande sommar kunna migrera över till den nya plattformen. Då är dessa buggar ett minne blott!

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan